Charles Explorer logo
🇨🇿

Oborová didaktika 1

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPBO4O041A

Sylabus

Obsah předmětu tvoří témata1.  Výchova, vzdělání a sebeporozumění si učitele - občankáře2.  Pedagogogika, teorie výchovy a filosofie výchovy a společenské vědy - Občanská výchova a základy společenských věd ve filosoficko-výchovné reflexi; etický rozměr vzdělávání3.  Paradigmata vzdělávání - spiritualistické, persoanlistické, kognitivně psychologické, sociokognitivní atd.4.  Humanitní vědy - charakteristiky, metodologické základy jejich prímátání do výuky OV a SV5.  Obecná didaktiky, oborové didaktiky, předmětové didaktiky, transdidaktika; Oborová didaktika OV a SV v kontextu paradigmat pedagogiky6.  Specifika didaktiky OV a ZSV a nároky spojené s její výukou7.  Průniky blízkých oborových didaktik a vzájemné inspirace8.  Oblasti specializace v rámci didaktiky OV a společenských věd (didaktika výchovy k občanství, filosofie, politologie, sociologie a antropologie, ekonomie9.  Výzvy didaktického myšlení: rozvíjení didaktické znalosti vzdělávacího obsahu a orientace v kurikulu; inspirativní přístupy, materiály a příklady dobré praxe10. Místo reflexe a evaluace v rámci výuky OV a SV; didaktika a (akční) výzkum11. Vybraná významná témata oborové didaktiky: např. kontroverzní témata, politika ve škole, aktivní občanství apod.

Anotace

Předmět Oborová didaktika 1 představuje pro studenty bakalářského studia první vstup do otázek vzájemných souvislostí mezi filosofií, společenskými vědami, filosofií výchovy, teorií výchovy a vzdělávání, pedagogikou a problematikou teorie a praxe výuky občanské výchovy a společenských věd. Protože se ve výše uvedeném smyslu jedná o kurz úvodní, je zaměřen na to, aby studenty uváděl do obzoru výše pojmenovaných souvislostí, pomáhal jim se v nich orientovat a motivoval je k rozvíjení vlastního didaktického myšlení.

Předmět seznamuje studenty s různými úhly pohledů na vzdělávání, např. personalistickými, spiritualistickými, kognitivně psychologickými a dalšími teoriemi.

Studijní programy