Charles Explorer logo
🇨🇿

Politika, média a společnost

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPBO4O054B

Sylabus

Tematický plán:

1) Co jsou to média, jejich funkce a role ve společnosti2) Vznik a rozvoj masových médií, historické milníky ve vývoji médií3) Nezávislost médií, svoboda tisku, role novinářů a novinářská etika, profesní novinářské organizace4) Typy mediálních žánrů, novinářská objektivita, média a veřejný zájem5) Stará a nová média: tisk, rozhlas, televize, online žurnalistika

6) Vlastnictví médií: veřejnoprávní a soukromá média, mediální legislativa7) Budoucnost žurnalistiky: komercionalizace médií a infotainment, sociální média, digitální propast, umělá inteligence

8) Média, demokracie a občanská společnost, média a populismus, politická komunikace9) Politická propaganda a média, konspirační teorie, dezinformace a možnosti obrany proti nim10) Média v totalitních a autoritářských režimech, zobrazování konfliktů a válek ve sdělovacích prostředcích11) Masová média a volební a nevolební politická participace, sociální sítě a politika, role předvolebních průzkumů, občanská žurnalistika12) Mediální gramotnost, kritická práce s informacemi, efektivní využití médií při výuce na základních a středních školách Metody výuky: Výuka proběhne na přednáška a seminářích. Na přednáškách se studující seznámí s klíčovými pojmy, teoriemi a výzkumy v oblasti médií, politiky a společnosti. V seminářích bude prostor věnován prezentacím studentů na témata vztahující se k přenáškám, společné kritické reflexi mediálních sdělení, diskusím, porozumění textu a práci ve skupině. Studenti budou mimo jiné diskutovat o pěti textech s mediální tematikou, analyzovat titulní strany českých deníků a vyzkouší si typ řízené debaty o vybraném mediálním problému.

Anotace

Předmět se zaměří na principy fungování masových medií v současné společnosti a jejich prolínání s politikou. Podíváme se na historické milníky, současné mediální dění i budoucí výzvy ve vztahu médií ke společnosti a demokracii.

Zaměříme se na principy práce ve sdělovacích prostředních a kritickou reflexi mediálních sdělení. Důraz je kladen na praktické dovednosti, diskusi, porozumění textu a práci ve skupině.

Studijní programy