Charles Explorer logo
🇨🇿

Finanční gramotnost

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPBO4O101C

Sylabus

Sylabus:

A. Úvod 1. Ekonomie jako věda – předmět a metody zkoumání. Základní pojmy a problémy. Klíčové didaktické problémy při výchově k ekonomickému myšlení.

B. Základy finanční gramotnosti. 1.Hospodaření domácnosti

Osobní rozpočet. Vzácnost a obětovaná příležitost. Rozpočet domácnosti. Majetek a závazky domácnosti. Osobní aktiva a osobní pasiva. Rozbor konkrétních příkladů. Životní úroveň. Životní a existenční minimum. Výpočet, kritéria hodnocení, aplikace uvedených ukazatelův oblasti sociální politiky. Didaktické zpracování. 2.Ceny

Trh. Nabídka. Poptávka. Cena. Způsoby stanovení ceny. Cenové „praktiky“. Konkurence, nekalá soutěž. Reklama. Rozbor konkrétních příkladů. Inflace, její podstat a důsledky. Ekonomické rozhodování s ohledem na inflaci a deflaci. Didaktické zpracování. 3.Peníze, placení, cenné papíry

Peníze. Hotovostní placení. Bezhotovostní placení. Měna. Deviza. Valuta. Kurz. Cenné papíry peněžního trhu. Konkrétní příklady. Didaktické zpracování. 4.Finanční trh

Finanční trh – definice. Peněžní a kapitálový trh. Instituce působící na finančním trhu (banky, stavební spořitelny, penzijní fondy, investiční společnosti a jejich podílové fondy, instituce sloužící k obchodování s cennými papíry, pojišťovny, leasingové společnosti, splátkové společnosti). Jejich úloha v ekonomice. Ceny produktů na finančním trhu, jejich hodnocení. Didaktické zpracování. 5.Finanční produkty

Kam lze peníze uložit (bankovní vklady, stavební spoření, penzijní připojištění, cenné papíry – úvěrové, majetkové).

Kde je možné peníze vypůjčit (účelové a neúčelové úvěry občanům, úvěry podnikatelům, finanční leasing, splátkový prodej).

Pojištění (životní pojištění, pojištění majetku, pojištění odpovědnosti)

Úloha finančních produktů v ekonomice a v osobním životě, jejich porovnání. Didaktické zpracování. 6.Finanční plánování

Finanční plán.

Zajištění rizik.

Investování - jak zvýšit naše příjmy v budoucnosti (výnos – riziko – likvidita, investování s nižším a vyšším rizikem, kombinace produktů). Rozbor konkrétních příkladů.

Jak řešit deficit domácího rozpočtu (dobré a špatné dluhy, snížení výdajů, zvýšení příjmů). Rozbor konkrétních příkladů.

Ochrana spotřebitele. Rozbor konkrétních příkladů. Didaktické zpracování.

Anotace

Studijní předmět seznámuje studenty se základy finanční gramotnosti. Přispívá ke zkvalitnění přípravy učitelů na jejich povolání a motivuje je k finančnímu vzdělávání žáků.

Protože finančně gramotný občan dokáže lépe finančně zabezpečit sebe a svou rodinu, je schopen spravovat svůj rozpočet a odpovědněji nakládat se svými finančními prostředky, lépe se orientuje ve finančních produktech a je také schopen přijímat rozhodnutí na finančním trhu. Ve svém výsledku směřuje celý kurz k rozvíjení samostatného ekonomické myšlení a k odpovědnému rozhodování.

Důraz bude kladen na didaktické zpracování jednotlivých témat s ohledem na potřeby výuky OV a ZSV.