Charles Explorer logo
🇬🇧

Financial Literacy

Class at Faculty of Education |
OPBO4O101C

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Sylabus:

A. Úvod 1. Ekonomie jako věda – předmět a metody zkoumání. Základní pojmy a problémy. Klíčové didaktické problémy při výchově k ekonomickému myšlení.

B. Základy finanční gramotnosti. 1.Hospodaření domácnosti

Osobní rozpočet. Vzácnost a obětovaná příležitost. Rozpočet domácnosti. Majetek a závazky domácnosti. Osobní aktiva a osobní pasiva. Rozbor konkrétních příkladů. Životní úroveň. Životní a existenční minimum. Výpočet, kritéria hodnocení, aplikace uvedených ukazatelův oblasti sociální politiky. Didaktické zpracování. 2.Ceny

Trh. Nabídka. Poptávka. Cena. Způsoby stanovení ceny. Cenové „praktiky“. Konkurence, nekalá soutěž. Reklama. Rozbor konkrétních příkladů. Inflace, její podstat a důsledky. Ekonomické rozhodování s ohledem na inflaci a deflaci. Didaktické zpracování. 3.Peníze, placení, cenné papíry

Peníze. Hotovostní placení. Bezhotovostní placení. Měna. Deviza. Valuta. Kurz. Cenné papíry peněžního trhu. Konkrétní příklady. Didaktické zpracování. 4.Finanční trh

Finanční trh – definice. Peněžní a kapitálový trh. Instituce působící na finančním trhu (banky, stavební spořitelny, penzijní fondy, investiční společnosti a jejich podílové fondy, instituce sloužící k obchodování s cennými papíry, pojišťovny, leasingové společnosti, splátkové společnosti). Jejich úloha v ekonomice. Ceny produktů na finančním trhu, jejich hodnocení. Didaktické zpracování. 5.Finanční produkty

Kam lze peníze uložit (bankovní vklady, stavební spoření, penzijní připojištění, cenné papíry – úvěrové, majetkové).

Kde je možné peníze vypůjčit (účelové a neúčelové úvěry občanům, úvěry podnikatelům, finanční leasing, splátkový prodej).

Pojištění (životní pojištění, pojištění majetku, pojištění odpovědnosti)

Úloha finančních produktů v ekonomice a v osobním životě, jejich porovnání. Didaktické zpracování. 6.Finanční plánování

Finanční plán.

Zajištění rizik.

Investování - jak zvýšit naše příjmy v budoucnosti (výnos – riziko – likvidita, investování s nižším a vyšším rizikem, kombinace produktů). Rozbor konkrétních příkladů.

Jak řešit deficit domácího rozpočtu (dobré a špatné dluhy, snížení výdajů, zvýšení příjmů). Rozbor konkrétních příkladů.

Ochrana spotřebitele. Rozbor konkrétních příkladů. Didaktické zpracování.

Annotation

Course introduces students to the basics of financial literacy. Contributes to optimalising preparation of teachers for their profession and motivates them for the financial education of their students.

As a financially sound citizen can better secure her and her family, she is able to handle responsibly her financial tools, she is better oriented in financial products and she is able to do better decisions on the financial market. In its conclusion whole course develops individual economical thinking and responsible decision making.

Emphasis will be placed on the didactic elaboration of individual topics with regard to the needs of teaching OV and ZSV.