\r\n
3) Raná adolescence (starší školní věk)
\r\n· pubescentní změny fyzické, hormonální, kognitivní, emocionální, identitní.
\r\n· Charakteristika genderových rozdílů.
\r\n· Změny v roli školáka
\r\n· Změny v oblasti identity, sebepojetí
\r\n· Rizikové oblasti v chování i prožívání jedince
\r\n· Vrstevnické a romantické vztahy
\r\n4) Střední a pozdní adolescence
\r\n· Časové vymezení, biologické, sociální, emoční a osobnostní změny.
\r\n· Pohlavní identita, sexuální zrání, partnerské vztahy
\r\n· Klíčové otázky profesní a vzdělanostní orientace.
\r\n· Adolescenti jako klienti poradenských a terapeutických služeb - specifika přístupu.
\r\n· Adolescent na prahu dospělosti, rozostření hranic - sociokulturní, ekonomické a demografické konsekvence.
\r\n· Hodnotová orientace, rizikové chování adolescentů.
\r\n5) Vymezení koncepce vynořující se dospělosti
\r\n· Emerging Adulthood (J. J. Arnett), specifika, úkoly.
\r\n· Odůvodnění teorie
\r\n· Kritika
\r\n6) Raná dospělost
\r\n· Vymezení, biologické, psychické, sociální a osobnostní změny.
\r\n· Osobnostní zralost, nové sociální role.
\r\n· Tematizace krok založení rodiny, reprodukční otázky, význam rodičovství, manželství, partnerství.
\r\n· Orientace na trhu práce, ambivalence očekávání okolí a osobních rozhodnutí.
\r\n· Formy životního stylu (empirické studie).
\r\n· Raná dospělost a problémy řešené v poradenských a terapeutických službách.
\r\n7) Střední a pozdní dospělost
\r\n· Vymezení období a stěžejní úkoly v osobnostním zrání.
\r\n· Identitní otázky.
\r\n· Vývoj rodiny, odchod dětí, nové impulzy v partnerských vztazích, životní styl.
\r\n· Involuční ozvěny, stabilita versus úzkost, vrchol produktivity, krize středního věku - aktuální koncepty.
\r\n· Pozdní dospělý na trhu práce.
\r\n8) Aktuální partnerské a rodinné otázky v kontextu životního cyklu člověka
\r\n· Reflexe institutu manželství v demografických trendech, Nesezdaná soužití.
\r\n· Rodina a rozvod, střídavá péče.
\r\n· Doplněné rodiny.
\r\n· Fenomén single.
\r\n· Spolubydlení.
\r\n· Homosexuální svazky.
\r\n· Náhradní rodinná péče.
\r\n· Neplodnost a partnerství, surogátní mateřství.
\r\n9) Rané stáří
\r\n· Vymezení a periodizace.
\r\n· Involuční změny.
\r\n· Proměny kognitivních, tělesných i emočních funkcí.
\r\n· Sebepojetí, specifika.
\r\n· Odchod do důchodu, změna životního stylu, rytmu, sociálního statutu.
\r\n· Ageismus.
\r\n· Stáří a rodinné vztahy.
\r\n· Kvalita života ve stáří.
\r\n10) Pravé stáří
\r\n· Vymezení a charakteristika.
\r\n· Proměny psychických i fyzických funkcí.
\r\n· Možnosti oddálení degenerativních změn - výzkumy, rozvoj kognitivní stimulace versus chybějící psychologické služby.
\r\n· Gerontopsychologie jako nedílná součást přípravy psychologa. Paliativní péče.
\r\n11) Fenomén umírání a smrti
\r\n· Umírání a smrt jako psychologický fenomén.
\r\n· Vývoj konceptu smrti od dětství.
\r\n· Fáze smiřování se se ztrátou (Kübler-Rossová).
\r\n12) Zásadní otázky psychologie celoživotního vývoje
· Reflexe důležitých teoretických konceptů vývojové psychologie,
\r\n· Life -span teorie,
\r\n· Biodromální teorie
\r\n· Diskuze, náměty, shrnutí
","inLanguage":"cs"}]}1) Mladší školní věk · Vymezení období a klíčových charakteristik etapy. · Tematizace rané gramotnosti a její vývoje. · kognitivní vývoj a vývoj metakognice, vývoj exekutivních funkcí a autoregulace. · Změny v socializaci jedince - role školáka · Sebepojetí, identita. · Mladší školní věk v odraze vývojových teorií · Vývoj morálky jedince · Longitudinální studie (ELSPAC, aj.)
2) Adolescence - změna diskurzu · aktuální pojetí, diferenciace, terminologie, konstrukty adolescence. · historická komparace vývoje pojetí (od bouře a konfliktu po autorizovanou konceptualizaci vlastního životního prostoru). · Adolescence v odraze vývojových teorií, psychologických škol.
3) Raná adolescence (starší školní věk) · pubescentní změny fyzické, hormonální, kognitivní, emocionální, identitní. · Charakteristika genderových rozdílů. · Změny v roli školáka · Změny v oblasti identity, sebepojetí · Rizikové oblasti v chování i prožívání jedince · Vrstevnické a romantické vztahy
4) Střední a pozdní adolescence · Časové vymezení, biologické, sociální, emoční a osobnostní změny. · Pohlavní identita, sexuální zrání, partnerské vztahy · Klíčové otázky profesní a vzdělanostní orientace. · Adolescenti jako klienti poradenských a terapeutických služeb - specifika přístupu. · Adolescent na prahu dospělosti, rozostření hranic - sociokulturní, ekonomické a demografické konsekvence. · Hodnotová orientace, rizikové chování adolescentů.
5) Vymezení koncepce vynořující se dospělosti · Emerging Adulthood (J. J. Arnett), specifika, úkoly. · Odůvodnění teorie · Kritika
6) Raná dospělost · Vymezení, biologické, psychické, sociální a osobnostní změny. · Osobnostní zralost, nové sociální role. · Tematizace krok založení rodiny, reprodukční otázky, význam rodičovství, manželství, partnerství. · Orientace na trhu práce, ambivalence očekávání okolí a osobních rozhodnutí. · Formy životního stylu (empirické studie). · Raná dospělost a problémy řešené v poradenských a terapeutických službách.
7) Střední a pozdní dospělost · Vymezení období a stěžejní úkoly v osobnostním zrání. · Identitní otázky. · Vývoj rodiny, odchod dětí, nové impulzy v partnerských vztazích, životní styl. · Involuční ozvěny, stabilita versus úzkost, vrchol produktivity, krize středního věku - aktuální koncepty. · Pozdní dospělý na trhu práce.
8) Aktuální partnerské a rodinné otázky v kontextu životního cyklu člověka · Reflexe institutu manželství v demografických trendech, Nesezdaná soužití. · Rodina a rozvod, střídavá péče. · Doplněné rodiny. · Fenomén single. · Spolubydlení. · Homosexuální svazky. · Náhradní rodinná péče. · Neplodnost a partnerství, surogátní mateřství.
9) Rané stáří · Vymezení a periodizace. · Involuční změny. · Proměny kognitivních, tělesných i emočních funkcí. · Sebepojetí, specifika. · Odchod do důchodu, změna životního stylu, rytmu, sociálního statutu. · Ageismus. · Stáří a rodinné vztahy. · Kvalita života ve stáří.
10) Pravé stáří · Vymezení a charakteristika. · Proměny psychických i fyzických funkcí. · Možnosti oddálení degenerativních změn - výzkumy, rozvoj kognitivní stimulace versus chybějící psychologické služby. · Gerontopsychologie jako nedílná součást přípravy psychologa. Paliativní péče.
11) Fenomén umírání a smrti · Umírání a smrt jako psychologický fenomén. · Vývoj konceptu smrti od dětství. · Fáze smiřování se se ztrátou (Kübler-Rossová).
12) Zásadní otázky psychologie celoživotního vývoje · Reflexe důležitých teoretických konceptů vývojové psychologie, · Life -span teorie, · Biodromální teorie · Diskuze, náměty, shrnutí
Předmět Vývojová psychologie II je zaměřen na pokračování a rozšíření propedeutiky jedné ze základních psychologických disciplín. Prerekvizitou pro tento kurz je splnění kurzu Vývojová psychologie I. (zimní semestr). V průběhu semestru se studenti seznámí s rozmanitými aspekty vývoje jedince od školního věku po smrt. V rámci akcentu na teorie celoživotního vývoje budou studenti motivováni ke kritickému myšlení, hledání souvislostí mezi nejznámějšími teoriemi vývoje a dílčích fenoménů vývoje jedince, i orientaci v aktuálním směřování empirického zájmu české i světové vývojové psychologie. Reflektována budou aktuální témata a měnící se trendy v současné vývojové psychologii, které budou studenti sami aktivně vyhledávat i diskutovat v seminární části kurzu.
V akademickém roce 2020/2021 bude kurz probíhat online - v době rozvrhu (čt od 12:35), v aplikaci Zoom. Studující obdrží link a podrobnější informace emailem.
Veškeré studijní opory a aktuální informace budou také k dispozici v kurzu Moodle: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=2522