Výzkumné designy v psychologii
Formulace hypotéz
Deskriptivní statistika (míry centrální tendence, míry rozptýlenosti, normální rozdělení)
Testování hypotéz - statistické testy (korelace, porovnávání průměrů, analýza rozptylu, test asociace) a jejich interpretace (p-hodnota, effect size)
Podrobnosti a studijní materiály v Moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=6803
Kurz se zaměřuje na kvantitativní výzkumné designy v psychologii (deskriptivní, korelační, experimentální) a na konkrétní metodologické postupy, které se v rámci těch designů využívají. Největší pozornost bude věnována statistickým metodám analýzy dat.
Základní pojmy, se kterými se v kurzu pracuje: statistika deskriptivní a induktivní, základní a výběrový statistický soubor, reprezentativní výběr. Pořizování výběrů, statistické znaky a jejich typy, rozsah výběru, zjišťování a zápis statistických dat, datová tabulka. Chyby v datech a jak se jim vyhnout. Frekvenční tabulka, intervalové třídění dat. Grafická znázornění naměřených dat. Základní statistické charakteristiky: Střední hodnoty, míry rozptýlenosti, míry koncentrace. Základní pojmy počtu pravděpodobnosti. Normální rozdělení. Základy statistické indukce, teorie odhadu. Základy testování hypotéz: Nulová a alternativní hypotéza, chyba 1. a 2. druhu, hladina významnosti. Korelační test. T-test. Chí-kvadrát test.
MOODLE: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=6803