Charles Explorer logo
🇨🇿

Psychologický výzkum I

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPBP1Q113A

Sylabus

POP-PANTEON

Výzkumné téma

Vědeckým cílem je zjistit, jaké idoly vyznává současná mládež ve věku od 6 (od 1. třídy) do 18 let (do konce sekundárního vzdělávání, do maturity).

Speciální otázky:

V jaké kvalitativně různé podoby se může zbožňování rozpadat? Jde vždy o identifikaci s idolem při snaze o jeho imitování? Jde vůbec vždy o identifikaci, neobjevuje se zde naopak i erotická zamilovanost? Měla by být naplněna nebo je sublimovaná? Jakou roli hraje parametr blízkosti vs. vzdálenosti idolu, jeho "sošnost"? Na základě čeho je idol volen?

Jak idoly třídit? Jaké parametry vyhmátnout za relativně sociologicky znějícími kategoriemi "herec", "moderátor", "zpěvák", "sportovec"? Jsou některé tyto kategorie už relativně přímými psychologickými (např. sport a jeho vztah k tělu)?

Kdo se stává idolem pro chlapce, kdo pro dívky? Jaký je ontogenetický vývoj v této oblasti? Proč se výběr v dospívání idolu asi mění? Čemu to vývojově odpovídá?

V jakých kontextech užití se idol ve školních třídách objevuje: profi-volba a koníčky (dělat stejnou profesi, umět stejný sport); sbírky (věcí o idolu); fan-kluby a party; přihlášení se ke stylu a potvrzení identity v něm; obliba příběhu; zážitek krásy, vytržení; láska na dálku aj.

"Fylogeneticky": existují idoly stejného typu, a mění se pouze jejich naplňování různými médii nabízenými celebritami? Nebo existují nenahraditelní bohové (Di Caprio v "Titaniku", Emil Zátopek, Karel Gott?)? Historické srovnání s daty Mikšíčka (1999) a Kravcové (2008).

Sběr dat

Studenti vytvoří dvojice, které vstoupí do výzkumného terénu školy. Zde si získají přístup do dvou věkově dostatečně vzdálených tříd (např. 3. vs. 7. třída); každý z dvojice bude garantem pro jednu (ta bude "jeho", ale budou navštěvovat oba obě).

Zde zadají písemnou práci na instrukci (opakování Mikšíčka a Kravcové): "Které máš nejoblíbenější známé osobnosti? (herci, zpěváci, sportovci ...) Zkus napsat, co se ti na nich líbí, případně proč si myslíš, že jsou tak oblíbení." (Poznámka: přinejmenším v 1. třídě bude třeba, aby se data sebrala individuálně a zapsal je výzkumník. Také se objeví tendence některých dětí uvádět rodiče, případně kamarády: to je v pořádku, to podpořit.)

Poté výzkumníci provedou několikeré pozorování o hodinách a hlavně o přestávkách (kdo s kým kamarádí, vyměňují se nějaké věci, poslouchají stejné písničky, jak se oblékají, v jakém stylu).

Provést s každým žákem stručný rozhovor nad jeho idoly (tím se případně i dosbírají data od chybějících při instrukci) a nad idoly ostatních ve třídě, zda o nich ví.

(Případně ještě, podle atmosféry: provést s celou třídou besedu, kde se budou děti různě hádat, čí idol je lepší. Případně: rozhovor s pedagogem, zda žákovské idoly zná a jak s tím zachází.)

Interpretace

Zkusit si zodpovědět na speciální otázky, položené výše a případně na své vlastní další, a to na základě komparace dvou svých tříd; inspirovat se přitom literaturou (viz níže) a analýzami prováděnými na semináři.

Kompetence

Kompetence k psychologickému výzkumu by měla být získána ve čtyřech směrech: 1. vstup do terénu, navázání a udržování vztahů v něm, citlivý sběr dat (kompetence etnografického typu); 2. kvalitativní analýza pojmu "idolu" a "zbožňování", jeho rozklad a překlad do jiných psychologických zavedených nebo lidoznaleckých pojmů (viz výše identifikace, zamilovanost aj.); 3. vymyslet kvantitativní ukazatele, které by demonstrovaly rozdíly: např. kdo je víc zbožňovaný, mužští nebo ženští hrdinové?; kdo je víc zbožňující, dívky nebo kluci? apod.; práce v "malé" statistice; 4. práce s literaturou a komparace cizích dat, napsání vlastního draftu a později téměř oficiálního článku.

Výchozí literatura

MIKŠÍČEK, Ondřej. Identifikace a imitace u současných školáků: Pop pantheon. Praha: PedF UK, katedra psychologie, 1999. (Diplomová práce)

KRAVCOVÁ, Jana. Idoly u dětí školního věku. Praha: PedF UK, katedra psychologie, 2008. (Diplomová práce)

KUČERA, Miloš. Pop-panteon školáků. In: Kučera, Miloš. Pud u Freuda. Praha: Karolinum, 2017, s. 506–525.

Metodologická literatura

STRAUSS, Anselm L., CORBIN, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999.

ATKINSON, Paul, DELAMONT, Sara (Eds.). SAGE Qualitative Research Methods (Four-Volume Set). London: SAGE Publications Ltd., 2011.

Anotace

Cílem kurzu je naučit studenty: vstoupit do terénu, navázat tam vztahy a provést výzkum pomocí zúčastněného pozorování, etnografického nebo biografického rozhovoru, nebo pomocí i dalších metod. Terénem je škola.

Výsledkem je draft. ZIMNÍ SEMESTR 2020/21 viz BLOK "METODY VÝUKY".