Charles Explorer logo
🇨🇿

Variabilita a patologie psychického vývoje

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPBP1Q114A

Sylabus

1. Základní pojmy psychického vývoje První tématický blok je zaměřen na základní pojmy a principy normality, variability a patologie psychického vývoje. V úvodu to budou spíše obecnější informace, v závěru bude zmiňován současný přístup k terminologii ve školství. Teorie normality, pojetí normality Kritéria normality v dětství vývojové etapy, příp. vývojové úkoly dle autorů: Erikson, Kohlberg, Piaget, Freud statistická, pragmatická, dílčí norma v dětství Kritéria normality v dospělosti vycházející ze společenských požadavků na dospělého jedince (samostatnost: eko-nomická, sociální, emoční, pracovní uplatnění, partnerství, rodina) vycházející z vývojových úkolů dospělosti (Erikson) ? proměnlivost v jednotlivých etapách dospělosti (např. krize středního věku aj.) vycházející ze ?zdravého (optimálního) fungování osobnosti? (Syřišťová)  Teorie vlivů na vývoj (běžný vs. patologický)? Biologické vlivy vs. spo-lečenské? Jaké mají tyto postoje dopad na přijetí, výchovu a vzdělávání postiženého jedince? Jak je chápou teorie: Enviromentalismus Nativismus Interakcionismus  Činitelé variability psychického vývoje Dědičnost jako činitel vzniku odchylek v psychickém vývoji (genotyp, heriabilita, reakční norma, podíl vlivu dědičnost a prostředí, typické problémy vývoje dané dědičností) Faktory prostředí (fenotyp, prostředí mění vs. stupňuje dědičné předpoklady, typo-logie vlivů prostředí, vlivy prostředí v různých etapách vývoje) Terminologie vývojových obtíží, vývojových poruch v dětském věku dle MNK-11 a DSM-V. Současná terminologie ve školství dle školského zákona a navazujících vyhlášek (zejm. č. 72/2005 Sb. a 73/2005 Sb.): zdravotní postižení, zdravotní znevýhodnění, so-ciální znevýhodnění

2. Rodina postiženého dítěte, rodinný kontext postižení Druhé téma bude sledovat rodinu postižených/znevýhodněných jedinců. Podobně jako je ro-dina základním prostředím, ve které probíhá vývoj dítěte v normě, je i pro jedince s postiže-ním/znevýhodněním úloha rodiny neopominutelná. Přitom se musí rodina handicapovaných dětí vyrovnávat s celou řadou problémů. Sledovány budou i vazby mezi jednotlivými členy rodiny a případy, kdy je rodina zdrojem obtíží dítěte. Úloha rodiny pro zdravý vývoj dítěte, úloha rodiny pro vývoj postiženého dítěte, pro vývoj dětí s vývojovými odchylkami Úloha dítěte pro rodinu, jak ji naplňuje dítě s vývojovými obtížemi ? postižením? Rodina postiženého dítěte reakce rodičů v případě narození dítěte s postižením krize rodičovské identity dle Küblerové?Rossové: šok, popření, postupná akcepta-ce reality, vyrovnávání se s problémem, adekvátní či neadekvátní vyrovnání se (realistický postoj k situaci, optimální podpora vývoje ve shodě s možnostmi dítě-te, rozvoj obranných mechanismů k vyrovnávání, nevhodné výchovné styly) doba vzniku odchylky / postižení, příčiny postižení a rodičovské postoje změny rodičovských postojů k dítěti s postižením Systém rodiny s postiženým dítětem hranice rodiny subsystém partnerský vztah rodičů k postiženému dítěte a jeho výchova, varianty nevhodných typů výchovy subsystém sourozenecký životní cyklus rodiny s postiženým dítětem od kojeneckého věku až do dospělosti zásady pro výchovu postiženého dítěte Rodina jako zdroj ohrožení vývoje dítěte (deprivace, subdeprivace, CAN, sociokulturní handicap aj.)

3. Osobnost jedince s postižením Třetí tématický blok se bude věnovat individuálním zvláštnostem jedinců se zdravotním postižením, znevýhodněním, sociálním znevýhodněním. Sledovány budou možnosti plnění vý-vojových úkolů v jednotlivých vývojových etapách (od časného věku až do dospělosti) i dů-sledky, které může vývojový problém či postižení přinášet pro formující se osobnost dítěte. Vývoj jedince zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním, sociálními znevý-odněním: vývojové úkoly v oblasti tělesné, psychické, emoční a sociální. Rizika a úskalí vývoje v jednotlivých etapách vývoje vzhledem k typu postižení / znevýhodně-ní. Specifické znaky vývoje jedince s postižením v časném věku, předškolním věku, v mladším školním věku, starším školním věku (puberta, adolescence), časné dospělosti. Vrozené a získané postižení a vliv na vývoj a osobnost postiženého jedince. Sebepojetí jedince s postižením. Formování osobnosti v průběhu socializace, sociální vlivy.

4. Společnost a jedinec s postižením Jedno z témat je věnováno postojům společnosti vůči jedincům s postižením/znevýhodněním. Bude postaveno na mapování posunu v přístupech k jedincům s postižením/znevýhodněním v důsledku změn ve společnosti, pracovat se bude s sociokulturní normou.

5. Vývoj jedince s daným typem postižení Pátému tématu bude věnována značná pozornost a bude tvořit cca polovinu výuky. Postupně se budeme zabývat specifickým průběhem vývoje jedince se daným typem postižení / znevýhodnění, přičemž bude dáván důraz na sociální vlivy (rodina, škola, vrstevnická skupina..). Budou mapovány specifické obtíže a problémy, se kterými se u jedincům s postižením / znevýhodněním v průběhu socializace můžeme setkávat. Sledovány budou také specifické vývo-jové znaky či zvláštnosti osobnosti jedinců s daným typem postižení. Nebude ani opomenuto vzdělávání, zejm. budou zmiňována pozitiva a negativa průběhu vzdělávání (integrace vs. speciální školství), hledány budou faktory úspěšné integrace do hlavního vzdělávacího proudu. Zabývat se budeme těmito problémy vývoje/postižením/znevýhodněním: poruchy vývoje rozumových schopností, jedinec s mentálním postižením pervazivní vývojové poruchy, poruchy autistického spektra jedinci s tělesným postižením, zdravotní znevýhodněním jedinci se zrakovým postižením jedinci se sluchovým postižením  jedinci s poruchou komunikačních schopností specifické vývojové obtíže dětí v oblasti školního výkonu a specifické poruchy chování u dětí školního věku  jedinci se sociálním znevýhodněním (sociokulturní handicap, menšiny, sociální vyloučení, žák cizinec aj.)

Anotace

Kurz Variabilita a patologie psychického vývoje navazuje na Vývojovou psychologii I, II. Kurz poskytuje základní informační zdroje o oblasti odchylek ve vývoji.

Studenti by tak měli získat vhled do specifik odlišného vývoje postižených jedinců a získat jakýsi obecný základ pro pozdější budování profesních speciálně pedagogických/psychologických kompetencí. Kurz je prerekvizitou Klinické psychologie.

Mezi oběma předměty je zásadní rozdíl v začlenění. Kurz Klinické psychologie je zaměřen aplikačně ve shodě s rozdělením psychologických disciplín a měl by se soustřeďovat na otázku třídění, diagnostiky a terapie dušev-ních poruch a onemocnění.

Variabilita a patologie vývoje rozšiřuje vývojovou psychologii a má teoretičtější charakter. Pozornost bude v největší míře věnována dětem se zdravotním postižením/znevýhodněním a sociálním znevýhodněním, tak jak je chápe současná školská legislativa.

Výuka se bude realizovat formou přednášek a seminářů. Přednášky mají teoretickou povahu a budou zaměřeny na tématické okruhy 1-4.

Obsahem seminářů bude tématický okruh 5. Zde předpokládáme aktivní zapojení studentů a skupinové formy práce.

Studenti jsou důsledně vedeni k tomu, aby jejich reflexe nebyla zaměřena na aktuální trendy v praxi (tj. péče o jedince s postižením/znevýhodněním) či na jejich vzdělávání, léčbu, terapii, ale aby se dotýkala obecnějších otázek, které jsou v centru pozornosti v tomto kurzu (tj. vývoj a osobnostní zvláštnosti jedinců s postižením / znevýhodněním).