Charles Explorer logo
🇨🇿

Neuropsychologie

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPBP1Q119A

Sylabus

Sylabus

Kurz je zaměřen na získání základních informací a dovedností v klinické neuropsychologii. Formálně bude obsahovat prezentaci poznatků přednáškovou formou, získávání dovedností, práce s vybranými neuropsychologickými testy, kritickou četbu a prezentaci textu článku s problematikou neuropsychologie. Obsahově se zaměří na užitečné poznatky a dovednosti pro různorodou praxi budoucího absolventa psychologie např. v SPC, PPP, případně v klinické praxi. Kurz je rozdělen do 4 bloků.  1. Základy klinické neuropsychologie Posluchač se seznámí se základní neuropsychologickou terminologií, různých způsobech měření kognitivních deficitů, s měřením změny v neuropsychologii, o cíli a strukturou psychologického vyšetření zaměřeného na kognitivní funkce, ekologickou validitou a Flynnovým efektem. Získá základní informace o odhadu premorbidního stavu. Seznámí se s vybranými neuropsychologickými testy zaměřenými na screening kognitivních funkcí.  V seminární části si vyzkouší vybrané neuropsychologické testy (Např. Paměťový test učení, Trail Making test, test verbální fluence aj.) na sobě a druhých osobách, provede screeningové vyšetření na vybrané osobě a pokusí se zformulovat diagnostický nález.  Základním textem k bloku je:  Preiss M, Kučerová H. (ed) Neuropsychologie v psychiatrii. Grada, 2006. Vybraná kapitola: Základy klinické neuropsychologie, str. 21-118.  2. Základy neuropsychologické rehabilitace Posluchač se dozví o základních cílech (zlepšení kognitivních funkcí, zlepšení sebepojetí) a metodách neuropsychologické rehabilitace (trénink paměťových funkcí u stárnoucí populace; trénink kognitivních funkcí u depresivních pacientů). Dostane informace o historii rehabilitace, o měnících se metodách a možnostech rehabilitace v klinické praxi, o různých modelech rehabilitace, o využití počítačů v rehabilitaci. V seminární části si vyzkouší jak lze zefektivnit paměť a jak efektivitu trénování paměti měřit (pomocí kognitivních testů, sebeposuzovacích škál).  Základními texty k bloku jsou:  Baddeley A. Vaše paměť. Books, 1998.  Preiss M, Kučerová H (ed). Neuropsychologie v neurologii. Grada, 2006. Vybrané kapitoly: P. Kulišťák: Model neuropsychologické rehabilitace po úrazech hlavy, str. 331-338.  3. Kognitivní deficity u deprese Posluchač se dozví o vlivu deprese na kognitivní funkce, seznámí se jaký vliv má depresivní onemocnění na kognitivní funkce u dětí a dospělých. Naučí se, jaký vliv může mít kognitivní oslabení na schopnost pracovat. Dozví se, jak se pokusit působit na osoby, které depresí trpí a o dalších dopadech deprese u jiných psychických a neurologických poruch. V seminární části si vyzkouší jak působit na člověka, který depresí trpí, a jak emoce souvisí s výkonem. Vyzkouší se měření kognitivních funkcí a jejich změnu u těchto osob.  Marek Preiss. Deprese a výkon (Kognitivní výkonnost u depresivní poruchy v období remise). Psychiatrické centrum Praha, 2008.  4. Neuropsychologické praktikum V této části kurzu se posluchač naučí formulovat interpretaci výsledku jednoduchého vyšetření a provést bazální diferenciální diagnostiku. Naučí se provádět rozhovor s pacientem a odebrat anamnézu relevantní k posouzení kognitivních funkcí. Naučí se vyhodnocovat údaje z klinického videozáznamu. Naučí se diferencovat mezi projevy osobnostní psychopatologie a aktuální symptomaticky, jako je depresi či úzkost. Naučí se všímat si v rozhovoru projevů kognitivních deficitu v chování a řeči.  Základními texty k bloku jsou:  Preiss M, Kučerová H. (ed) Neuropsychologie v psychiatrii. Grada, 2006. Vybrané kapitoly: M.Preiss: Základy klinické neuropsychologie, str. 21-118, Budoucnost neuropsychologie, str.363-371.  Preiss M, Rodriguez M, Kawaciukova R, Laing H. Neuropsychologická baterie Psychiatrického centra Praha. 2., přepracované vydání, Psychiatrické centrum Praha, 2007.  Další aktivitou kurzu bude studium vybraných článků, prezentace jejich obsahu a kritika. Formálně bude tato část kurzu rozdělena na prezentujícího, oponenta, poroty a posluchačů. Vybrané články se budou vztahovat k tématice neuropsychologie, částečně v souvislosti se vzděláváním se. Studenti budou mít možnost, v případě zájmu, spolupracovat na neuropsychologickém výzkumu v Psychiatrickém centru Praha.  Kurz je zakončen zkouškou. Zkouška bude písemná (multiple-choice test). Kromě ověřená znalostí informací bude zaměřena především na řešení problémů v klinické neuropsychologii.  Začlenění kurzu  Kurz se vztahuje k jiným klinickým disciplínám, jako je neurofyziologie. Dále se vztahuje k psychopatologii, jejíž částečná znalost je předpokladem pro lepší porozumění kurzu. Vztahuje se ke kurzu školní psychologie vzhledem k výkonu a jeho posuzování. 

Anotace

Cílem kursu je výklad možností neuropsychologie a klinických aplikací a získání základů teoretických a praktických možností, na které mohou navázat v samostatné profesní činnosti. V úvodu kursu je probráno vymezení předmětu neuropsychologie, historie neuropsychologie a postupné změny názorů na úkoly neuropsychologie.

Prezentovány jsou základy kognitivních funkcí, jejich popis, psychopatologie a vyšetření. Důraz je kladen na možnosti psychologa, především v klinické a poradenské praxi, v diagnostice a rehabilitaci.

Postupně jsou probírána tato témata: vnímání, pozornost, paměť, exekutivní funkce, emoce, stárnutí, problematika měření kognitivního deficitu. Na modelových příkladech je ukázána možnost vyšetření pacienta s počínající demencí, pacienta po traumatickém poškození mozku, odlišení depresivního onemocnění a demence, možnosti screeningového vyšetření kognitivních funkcí.

Probrány jsou možnosti základních běžných diagnostických metod ? Wechslerových inteligenčních škál a dalších testových metod a psychometrických parametrů významných pro posuzování výsledků neuropsychologického vyšetření. Teoreticky zaměřené přednášky jsou v průběhu kursu doplňovány semináři, ve kterých jsou prezentovány názorné kazuistiky, zkoušky a experimenty.