Charles Explorer logo
🇨🇿

Socio-kulturní přístupy k učení a myšlení

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPBP1Q131B

Sylabus

Výuka v tomto semináři je ralizována formou 4 na sebe navazujících seminárních bloků.

Témata jednotlivých bloků:

Blok I. Zprostředkování jako základní pojem Vygotského teorie vývoje  poznávacích procesů

Blok II. Využití zprostředkování v kontextu intervenčních postupů pro podporu vývoje jazykových (fonologických) schopností 

Blok III. Využití  konceptu zprostředkování v psychologické diagnostice (dynamické diagnostické přístupy)

Blok IV. Prezentace seminárních projektů

Anotace

Tento kurz nabízí studentům příležitost seznámit se s teoretickými východisky a aplikovanými modely tzv. socio-kulturních přístupů ke studiu myšlení a učení v současné pedagogické psychologii.

Kurz představuje a kontrastuje především dílo dvou významných autorů a tvůrců socio-kulturních teorií a přístupu ke studiu učení a myšlení: L.S. Vygotského a R.Feuersteina. Ukazuje jejich aktuálnost a potencialitu inspirovat současnou praxi pedagogické a poradenské psychologie i učitelství především v otázkách multikulturality a tzv. dynamického vyšetřování (tj, diagnostiky, která více než aktuální výkon zohledňuje a potenciality jedince učit se a dále se rozvíjet).

V cyklu 12 seminárních setkání tak budou postupně představeny ově významné a současnou pedagogickou psychologii velmi inspirující teoretické linie: 1. tzv. vygotskiánská a neovygotskiánské, navazující na odkaz L.S. Vygotského v pedagogice a psychologii 2. tzv. neopiagetovská, opírající se o dílo izraelského psychologa Reuvena Feuersteina a jeho pokračovatelů (Alexe Kozulina, Roberta Burdena, Barbary Rogoffové apod.)

Obě uvedené linie chápou učení a vzdělávání jako procesy primárně přispívající k rozvoji kognitivních funkcí žáka, amplifikují kulturní a sociálním determinanty procesu vývoje kognitivních funkcí a procesu učení. Vygotského linii prezentujeme jako zdůrazňující socio-kulturní zprostředkování procesu učení: procesy učení se objevují nejprve jako procesy, kterými dítě zvnitřňuje metody a činnosti existující v dané kultuře. Klíčovým pojmem je zde pojem symbolického nástroje. Feuersteinova linie pak pracuje s amplifikací významu mediátora (tj. druhého člověka) v procesu interakce dítěte s jeho prostředím. Klíčovým pojmem je zde pojem zkušenost zprostředkovaného učení. Strukturu jednotlivých seminářů určují tři tématické bloky. Jejich další členění uspořádání umožňuje sledovat historické souvislosti vývoje přístupů v pedagogické psychologii, které zdůrazňují sociální a kulturní aspekty vývoje psychických funkcí, ukazuje základní teoretické principy a metodologii výzkumu v této oblasti . Postupně pak směřuje k identifikaci témat a otázek soudobé aplikované pedagogické psychologie, pro která mohou být sledované přístupy inspirující.

V zimním semestru 2021/22 je ústředním tématem semináře zprostředkování (mediace), jeho explanace s oporou díla Vygotského Feuersteina a odborníků, kteří na práce Vygotského a Feuersteina ve svém díle navazují. Jedním z cílů semináře je poukázat na využití i zhodnocení koceptu zprostředkování v díle dalších sociokulturně orientovaných autorů i v praxi poradenské psychologie.