Charles Explorer logo
🇬🇧

Special education of persons with behavioral disorders I.

Class at Faculty of Education |
OPBP1S153A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Sylabus:

Etopedie a její místo v soustavě pedagogických a dalších vědních disciplín.

Vymezení základních pojmů z oblasti poruch chování.

Členění poruch chování a jejich klasifikace.

Řešení ústavní a ochranné výchovy v České republice.

Zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy.

Současná legislativa k ústavní a ochranné výchově a preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.

Náhradní rodinná péče.

Institut sociálně právní ochrany dětí, orgány sociálně právní ochrany dětí a jejich úloha v systému edukace dítěte s diagnostikovanou poruchou chování.

Primární prevence rizikových jevů ve školním prostředí ve vztahu k poruše chování. Systém prevence ve školách a školských zařízeních.

Služby sociální prevence ve vztahu k problematice překonání nepříznivé sociální situace a eliminace vzniku a šíření společensky nežádoucích jevů.

Vymezení základních pojmů v oblasti adiktologie.

Klasifikace návykových látek dle MKN-10.

Minimalizace zdravotních a sociálních rizik osob závislých na návykových látkách.

Rezidenční péče o osoby závislé na návykových látkách, následná péče.

Význam svépomocných organizací.

Substituční programy.

Bio- psycho- socio spirituální model závislostního chování.

Annotation

Students will gain a comprehensive overview of the biopsychosocial causes of behavioral disorders and the basic topics of etopedy as a special pedagogical discipline. The aim will be to define the basic concepts related to behavioral disorders, from a special pedagogical point of view (multifactorial approach and approach to behavioral disorders).

The attention of individual meetings will be focused on the current state of institutional and protective education in the Czech Republic and on facilities for institutional and protective education in the Czech Republic (diagnostic institutes, children's homes with a school, educational institutions, children's homes). Students will also gain basic theoretical insight in the primary prevention of risk phenomena in the school environment.

Attention will also be paid to the issue of social and legal protection of children, social and legal protection bodies for children and their role in the system of education of a child with a diagnosed behavioral disorder. Last but not least, the topics will be individual educational and therapeutic approaches to people addicted to addictive substances.

Bio-psycho-socio-spiritual model of addictive behavior. Outpatient and residential care system for addicts.

Harm Reduction. Self-help organizations operating in the Czech Republic.

The current drug scene in the Czech Republic.