Charles Explorer logo
🇨🇿

Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s PCH I.

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPBP1S153A

Sylabus

Sylabus:

Etopedie a její místo v soustavě pedagogických a dalších vědních disciplín.

Vymezení základních pojmů z oblasti poruch chování.

Členění poruch chování a jejich klasifikace.

Řešení ústavní a ochranné výchovy v České republice.

Zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy.

Současná legislativa k ústavní a ochranné výchově a preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.

Náhradní rodinná péče.

Institut sociálně právní ochrany dětí, orgány sociálně právní ochrany dětí a jejich úloha v systému edukace dítěte s diagnostikovanou poruchou chování.

Primární prevence rizikových jevů ve školním prostředí ve vztahu k poruše chování. Systém prevence ve školách a školských zařízeních.

Služby sociální prevence ve vztahu k problematice překonání nepříznivé sociální situace a eliminace vzniku a šíření společensky nežádoucích jevů.

Vymezení základních pojmů v oblasti adiktologie.

Klasifikace návykových látek dle MKN-10.

Minimalizace zdravotních a sociálních rizik osob závislých na návykových látkách.

Rezidenční péče o osoby závislé na návykových látkách, následná péče.

Význam svépomocných organizací.

Substituční programy.

Bio- psycho- socio spirituální model závislostního chování.

Anotace

Posluchači získají ucelený přehled o biopsychosociálních příčinách vzniku poruch chování a o základních tématech etopedie jako speciálně pedagogické disciplíny. Cílem bude vymezení základních pojmů vztahujících se k oblasti poruch chování, a to z hlediska speciálně pedagogického (multifaktoriální pojetí a přístup k poruchám chování).

Pozornost v rámci jednotlivých setkání bude zaměřena i na současný stav ústavní a ochranné výchovy v ČR a na zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy v ČR(diagnostické ústavy, dětské domovy se školou, výchovné ústavy, dětské domovy). Posluchači dále získají základní teoretický vhled v rámci primární prevence rizikových jevů ve školním prostředí.

Pozornost bude věnována i problematice sociálně právní ochrany dětí, orgánům sociálně právní ochrany dětí a jejich úloze v systému edukace dítěte s diagnostikovanou poruchou chování. V neposlední řadě budou tématy jednotlivé výchovně-terapeutické přístupy k osobám závislým na návykových látkách.

Bio-psycho-socio-spirituální model závislostního chování. Systém ambulantní a rezidenční péče o osoby závislé na návykových látkách.

Harm Reduction. Svépomocné organizace působící v ČR.

Současná drogová scéna v ČR.