Informace o kurzu; Definice v psychologiiPředmět obecné psychologieČití a vnímáníPozornostPaměťImaginaceVědomí a nevědomíMentální reprezentaceMyšlení: Řešení problémůMyšlení: Pojmy a usuzování
V předmětu se studenti a studentky seznámí s obecnou psychologií jako základní psychologickou disciplínou a jejími vazbami na ostatní obory. Důraz je kladen na porozumění funkci obecné psychologie a na prohloubení systematického uvažování v psychologii i adekvátního užívání psychologické terminologie. Předmět představuje jeden ze základních teoretických předmětů v bakalářském studijním programu psychologie. Je součástí přípravy ke státním závěrečným zkouškám. Cílem předmětu je výklad systému obecně psychologických poznatků. Tento systém je podáván pluralisticky, přičemž stěžejní tendencí je snaha o syntézu poznatků založených na různých psychologických přístupech a paradigmatech. V předmětu bude kladen velký důraz nejen na seznámení studujících s klíčovými poznatky, ale také na jejich vzájemné porovnávání a kritický přístup k nim. Studující jsou v kurzu motivovány k diskusi založené na poznatcích z odborných zdrojů. Předmět bude strukturován do následujících tematických bloků:
1) Předmět obecné psychologie: vymezení obecné psychologie, místo a funkce obecné psychologie vsystému psychologických disciplín, základní přístupy ke studiu psychologických jevů, způsoby získávání poznatků vpsychologii;
2) Definice v psychologii, způsoby vymezování pojmů: základní pojmy a způsoby jejich vymezení vobecné psychologii;
3) Čití a vnímání: psychofyzika (počitkové prahy), sestupné a vzestupné procesy ve vnímání, amodální percepce, vnímání objektů (Marr, Biederman, Gibson), vnímání prostoru a barvy;
4) Pozornost: druhy pozornosti, vlastnosti pozornosti, základní teorie (Broadbent, Treismanová, Deutsch a Deutschová, Kahneman, Norman a Bobrow), bezděčná pozornost, sluchová pozornost, zaměřená pozornost, zrakové vyhledávání,
5) Paměť: vymezení paměti, paměťové procesy, druhy paměti, konstruktivní povaha paměti, metody zkoumání paměti, křivka učení, teorie a modely paměti;
6) Imaginace: vymezení základních pojmů souvisejících s imaginací, druhy představivosti a představ, funkce imaginace, vymezení fantazie (produktivní imaginace), principy fantazijní tvorby, teorie imaginace: kognitivní, psychodynamické,
7) Vědomí a nevědomí: způsoby vymezení vědomí a nevědomí, základní pojmy související s vědomím a nevědomím, funkce vědomí, přístupy ke studiu vědomí a nevědomí (filosofický, neuropsychologický, kognitivní, hlubinně psychologický), spánek a sny,
8) Mentální reprezentace: dělení mentálních reprezentací, analogové reprezentace (mentální rotace, skenování představ), propoziční reprezentace („mentálština"), vztah mezi analogovými a propozičními reprezentacemi (Paivio, Kosslyn);
9) Myšlení jako řešení problémů: řešení problémů jako učení (Thorndike), řešení problémů jako vhled (gestaltisté, Ohlsson), problémový prostor (Newell a Simon), izomorfní problémy, algoritmus vs. heuristika, druhy problémů, cyklus řešení problému, faktory ovlivňující racionální rozhodování,
10) Myšlení jako pojmy a usuzování: druhy myšlení, myšlenkové procesy, vymezení a funkce pojmů, klasické a neurčité pojmy a jejich representace, teorie prototypů E. Roschové, druhy usuzování a jejich psychologické charakteristiky.