Charles Explorer logo
🇨🇿

Dějiny psychologie

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPBP3Q201A

Sylabus

OBSAH A CÍL PŘEDMĚTU: Cílem kursu je osvojení poznatků o vývoji psychologického myšlení. Základní osnovu kursu tvoří výklad chápání psychologických témat v jednotlivých psychologických obdobích. Kurs se postupně zabývá před-filosofickou fází (psychologie přírodních národů, psychologie v rámci duchovních systémů nejstarších civilizací, psychologie a mýtus), filosofickou fází (antická, středověká a novověká psychologie), dále psychologií v rámci vznikajících přírodních věd, a poté vývojem psychologie jako samostatné vědní disciplíny. Pozornost je věnována jednotlivých přístupům, školám či paradigmatům, dále jejich představitelům a rozborům významných děl.

            NÁVAZNOST: Předmět sleduje vývoj psychologického myšlení až po sklonek 19. století. Takto je předpokladem pro navazující předmět "Přehled psychologických systémů", který sleduje základní psychologické přístupy a paradigmata od počátku 20. století až do současnosti.

           POŽADAVKY NA UKONČENÍ: Krátká písemná práce plus zkouška písemnou formou (obojí bude podrobně specifikováno v průběhu kursu)

První přednáška: Obsah a cíl předmětu, zadání písemné práce, celkový přehled probíraných témat

- Proč dějiny psychologie?

- různé interpretace, různé příběhy DP: "Jak se psychologie nakonec přece jen stala opravdovou vědou" versus: "O ztracené a znovunalézané duši psychologie".

- zadání písemné seminární práce

- celkový přehled dějin psychologie probíraných v rámci tohoto předmětu

- započetí výkladu prvního okruhu "Psychologie přírodních národů"  

Druhá přednáška: Psychologie přírodních národů a nejstarších civilizací

- dokončení celkového přehledu (příběhu) dějin psychogie (jako kontextu pro jednotlivé probírané okruhy)

- první okruh: psychologické představy u přírodních národů / DP-2

- druhý okruh: psychologické myšlení u nejsarších civilizací (Egypt, Izrael, Čína, Indie)   3. přednáška: Psychologické myšlení v nejstarších civilizacích - pokračování

- pojetí stavů vědomí v hinduismua buddhismu

- typy buddhistické meditace

- psychologie a jóga

- Starý Egypt a Izrael: psychologické představy   4. Antická psychologie: od mýtu k logu

- dokončení: Izrael a Čína

- mýtus jako "podloží" psychologie / různá pojetí mýtu a mytologie

- poznání pomocí mýtu (příběh Fauna pronásledujícího nymfu Syrinx) versus poznání pomocí logu, pojmu (sublimace)

- mýty a mystéria (dionýská, orfická, eleusinská)

- hlubinně psychologická interpretace (Narcis, Eros a Psýché)

- bohové (Řecko) a planety (Řím) jako mytické prototypy osobnostních vzorců (př. žoviál, Saturnova nemoc)

- Dionýsos a Apollón   5. Antická psychologie

- od mýtu k logu, dokončení (bohové-planety jako mytické prototypy archetypálních osobnostních vzorců)

- pojetí duše v Homérových eposech

- Herakleitos

- Empedokles a Demokritos

- Pythagoras   6. Antická psychologie - pokračování

- Pythagoras

- Sofisté

- Sokrates

- Platón             7- Antická psychologie: psychologické představy u stoických filosofů

- Stoické pojetí afektů

- Seneca, Epictetos, Marcus Aurelius

- paralely ke stoickému pojetí (KBT, existenciální psychologie)   8. Konec antiky a raný středověk

- několik rozdílů mezi antickým myšlením a židovsko-křesťanskou tradicí

- Filón Alexandrijský (spojení židovského myšlení a Platonismu)

- novoplatonismus, gnóse, hermetismus

- psychologické představy v rámci novoplatónského emanačního schématu   9. Psychologické představy ve středověku

- sv. Augustin (pojetí vůle, paměti, prožívání času)

- psychologické představy v rámci středověké křesťanské mystiky

- triáda: 1) smysly - 2) mohutnosti (paměť, rozum, vůle) - 3) duchovní jádro (Božská jiskra)

- Dionýsos Areopagita (novoplatónské schéma), sv. Bonaventura (oko smyslů, oko rozumu, oko ducha-kontemplace)

- pojetí psycho-spirituálního vývoje u sv. Jana od Kříže a sv. Teresie z Avily

- paralely v transpersonální psychologii   10. Sklonek středověku, renesance, počátek novověku

- sklonek středověku: františkánští myslitelé (R. Bacon, Occam) / středověké legendy / Dante

- proměna myšlení v Renesanci

- Francis Bacon

- renesanční a pozdější hermetismus: Paracelsus, Jacob Boehme

- René Descartes

Dále viz text na moodle: "dějiny psychologie - novověk - vybrané postavy"

X) Psychologická pojetí v rámci novověkého racionalismu,  

X) Psychologická pojetí v rámci novověkého empirismu

X) Psychologie v Kantově kritické filosofii gel a psychologie  

X) Positivismus a psychologie  

X) Psychologie a vývojové teorie  

X)Psychologie ve vztahu k fyziologickým a neurologickým objevům  

X) Shopenhauer jako psycholog  

X) Nietzsche jako psycholog.  

Anotace

Cílem předmětu je osvojení poznatků o vývoji psychologického myšlení. Kurs zároveň poskytuje předpoklady, na něž navazuje předmět ?Přehled psychologických systémů?. Základní osnovu kursu tvoří výklad chápání psychologických témat v jednotlivých historických obdobích. Kurs se postupně zabývá před-filosofickou fází (psychologie přírodních národů, psychologie v rámci duchovních systémů nejstarších civilizací, psychologie a mýtus, psychologie v homérských eposech), filosofickou fází (antická, středověká a novověká psychologie), dále psychologií v rámci vznikajících přírodních věd a poté vývojem psychologie jako samostatné vědní disciplíny. Pozornost je věnována jednotlivým přístupům, školám či paradigmatům, dále jejich představitelům a rozboru významných děl. Předmět je strukturován do následujících temat:

1) Psychologie přírodních národů,

2) Psychologie v rámci duchov. systémů nejstarších civilizací,

3) Psychologie a mytologie,

4) Psychologie u předsokratiků,

5) Platónova a Aristotelova psychologie,

6) Psychologie na sklonku antiky a v ranném středověku,

7) Psychologie ve vrcholném a pozdním středověku,

8) Psychologie v renesanci,

9) Psychologická pojetí v rámci novověkého racionalismu,

10) Psychologická pojetí v rámci novověkého empirismu,

11) Novověký asocianismus: jeho podoby a proměny,

12) Psychologie v Kantově kritické filosofii,

13) Hegel a psychologie,

14) Romantismus a psychologie,

15) Positivismus a psychologie,

16) Psychologie a vývojové teorie,

17) Psychologie a marxismus,

18) Psychologie ve vztahu k fyziologickým a neurologickým objevům,

19) Shopenhauer jako psycholog,

20) Nietzsche jako psycholog.