OBSAH A CÍL PŘEDMĚTU: Cílem kursu je osvojení poznatků o vývoji psychologického myšlení. Základní osnovu kursu tvoří výklad chápání psychologických témat v jednotlivých psychologických obdobích. Kurs se postupně zabývá před-filosofickou fází (psychologie přírodních národů, psychologie v rámci duchovních systémů nejstarších civilizací, psychologie a mýtus), filosofickou fází (antická, středověká a novověká psychologie), dále psychologií v rámci vznikajících přírodních věd, a poté vývojem psychologie jako samostatné vědní disciplíny. Pozornost je věnována jednotlivých přístupům, školám či paradigmatům, dále jejich představitelům a rozborům významných děl.
NÁVAZNOST: Předmět sleduje vývoj psychologického myšlení až po sklonek 19. století. Takto je předpokladem pro navazující předmět "Přehled psychologických systémů", který sleduje základní psychologické přístupy a paradigmata od počátku 20. století až do současnosti.
POŽADAVKY NA UKONČENÍ: Krátká písemná práce plus zkouška písemnou formou (obojí bude podrobně specifikováno v průběhu kursu)
První přednáška: Obsah a cíl předmětu, zadání písemné práce, celkový přehled probíraných témat
- Proč dějiny psychologie?
- různé interpretace, různé příběhy DP: "Jak se psychologie nakonec přece jen stala opravdovou vědou" versus: "O ztracené a znovunalézané duši psychologie".
- zadání písemné seminární práce
- celkový přehled dějin psychologie probíraných v rámci tohoto předmětu
- započetí výkladu prvního okruhu "Psychologie přírodních národů"
Druhá přednáška: Psychologie přírodních národů a nejstarších civilizací
- dokončení celkového přehledu (příběhu) dějin psychogie (jako kontextu pro jednotlivé probírané okruhy)
- první okruh: psychologické představy u přírodních národů / DP-2
- druhý okruh: psychologické myšlení u nejsarších civilizací (Egypt, Izrael, Čína, Indie) 3. přednáška: Psychologické myšlení v nejstarších civilizacích - pokračování
- pojetí stavů vědomí v hinduismua buddhismu
- typy buddhistické meditace
- psychologie a jóga
- Starý Egypt a Izrael: psychologické představy 4. Antická psychologie: od mýtu k logu
- dokončení: Izrael a Čína
- mýtus jako "podloží" psychologie / různá pojetí mýtu a mytologie
- poznání pomocí mýtu (příběh Fauna pronásledujícího nymfu Syrinx) versus poznání pomocí logu, pojmu (sublimace)
- mýty a mystéria (dionýská, orfická, eleusinská)
- hlubinně psychologická interpretace (Narcis, Eros a Psýché)
- bohové (Řecko) a planety (Řím) jako mytické prototypy osobnostních vzorců (př. žoviál, Saturnova nemoc)
- Dionýsos a Apollón 5. Antická psychologie
- od mýtu k logu, dokončení (bohové-planety jako mytické prototypy archetypálních osobnostních vzorců)
- pojetí duše v Homérových eposech
- Herakleitos
- Empedokles a Demokritos
- Pythagoras 6. Antická psychologie - pokračování
- Pythagoras
- Sofisté
- Sokrates
- Platón 7- Antická psychologie: psychologické představy u stoických filosofů
- Stoické pojetí afektů
- Seneca, Epictetos, Marcus Aurelius
- paralely ke stoickému pojetí (KBT, existenciální psychologie) 8. Konec antiky a raný středověk
- několik rozdílů mezi antickým myšlením a židovsko-křesťanskou tradicí
- Filón Alexandrijský (spojení židovského myšlení a Platonismu)
- novoplatonismus, gnóse, hermetismus
- psychologické představy v rámci novoplatónského emanačního schématu 9. Psychologické představy ve středověku
- sv. Augustin (pojetí vůle, paměti, prožívání času)
- psychologické představy v rámci středověké křesťanské mystiky
- triáda: 1) smysly - 2) mohutnosti (paměť, rozum, vůle) - 3) duchovní jádro (Božská jiskra)
- Dionýsos Areopagita (novoplatónské schéma), sv. Bonaventura (oko smyslů, oko rozumu, oko ducha-kontemplace)
- pojetí psycho-spirituálního vývoje u sv. Jana od Kříže a sv. Teresie z Avily
- paralely v transpersonální psychologii 10. Sklonek středověku, renesance, počátek novověku
- sklonek středověku: františkánští myslitelé (R. Bacon, Occam) / středověké legendy / Dante
- proměna myšlení v Renesanci
- Francis Bacon
- renesanční a pozdější hermetismus: Paracelsus, Jacob Boehme
- René Descartes
Dále viz text na moodle: "dějiny psychologie - novověk - vybrané postavy"
X) Psychologická pojetí v rámci novověkého racionalismu,
X) Psychologická pojetí v rámci novověkého empirismu
X) Psychologie v Kantově kritické filosofii gel a psychologie
X) Positivismus a psychologie
X) Psychologie a vývojové teorie
X)Psychologie ve vztahu k fyziologickým a neurologickým objevům
X) Shopenhauer jako psycholog
X) Nietzsche jako psycholog.
Cílem předmětu je osvojení poznatků o vývoji psychologického myšlení. Kurs zároveň poskytuje předpoklady, na něž navazuje předmět ?Přehled psychologických systémů?. Základní osnovu kursu tvoří výklad chápání psychologických témat v jednotlivých historických obdobích. Kurs se postupně zabývá před-filosofickou fází (psychologie přírodních národů, psychologie v rámci duchovních systémů nejstarších civilizací, psychologie a mýtus, psychologie v homérských eposech), filosofickou fází (antická, středověká a novověká psychologie), dále psychologií v rámci vznikajících přírodních věd a poté vývojem psychologie jako samostatné vědní disciplíny. Pozornost je věnována jednotlivým přístupům, školám či paradigmatům, dále jejich představitelům a rozboru významných děl. Předmět je strukturován do následujících temat:
1) Psychologie přírodních národů,
2) Psychologie v rámci duchov. systémů nejstarších civilizací,
3) Psychologie a mytologie,
4) Psychologie u předsokratiků,
5) Platónova a Aristotelova psychologie,
6) Psychologie na sklonku antiky a v ranném středověku,
7) Psychologie ve vrcholném a pozdním středověku,
8) Psychologie v renesanci,
9) Psychologická pojetí v rámci novověkého racionalismu,
10) Psychologická pojetí v rámci novověkého empirismu,
11) Novověký asocianismus: jeho podoby a proměny,
12) Psychologie v Kantově kritické filosofii,
13) Hegel a psychologie,
14) Romantismus a psychologie,
15) Positivismus a psychologie,
16) Psychologie a vývojové teorie,
17) Psychologie a marxismus,
18) Psychologie ve vztahu k fyziologickým a neurologickým objevům,
19) Shopenhauer jako psycholog,
20) Nietzsche jako psycholog.