Charles Explorer logo
🇨🇿

Obecná psychologie II

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPBP3Q202A

Sylabus

Témata obecné psychologie II:

Jazyk, řeč a význam

Jazyk a řeč – Percepce mluvené řeči

Jazyk a řeč – Čtení

Inteligence 

Učení

Emoce

Tvořivost

Motivace

Vůle  

Anotace

Cílem předmětu je výklad systému obecně psychologických poznatků. Tento systém je podáván pluralisticky, přičemž stěžejní tendencí je snaha o syntézu poznatků založených na různých psychologických přístupech a paradigmatech. Předmět navazuje na Obecnou psychologii I a směřuje ke státním závěrečným zkouškám, kterých je součástí. V rámci předmětu budou probírána následující témata:

1. jazyk a řeč: rozlišení jazyka a řeči, úrovně jazyka a řečové procesy, funkce řeči podle Buhlera, Jakobsonovo schéma komunikačního aktu, pojetí vztahu řeči a myšlení (Piaget, Vygotský, Bruner), chápání diskursu a diskursivního v psychologii, kategorie významu v psychologii, typy znaků, znaky a symboly, denotativní a konotativní složka významu;

2. jazyk a řeč - kognitivní procesy sluchového vnímání řeči a čtení;

3. emoce: přístupy ve výzkumech emocí, sociální význam emocí (interkulturní výzkumy, výraz emocí), třídění emocí (prvky a dimenze), teorie emocí (James-Lange, Cannon-Bard, hypotéza obličejové zpětné vazby, Schachter-Singer, Arnoldová, Elis, Lazarus, evoluční teorie);

4. učení: habituace a senzituace, klasické, instrumentální a operantní podmiňování a rozdíly mezi nimi (Pavlov, Watson, Thorndike, Skinner), komplexní a sociální učení (Tolmann, Köhler, Piaget, Vygotský, Bandura), vliv prekonceptů v učení, vztah mezi učením a vývojem (Piaget, behaviorismus, Vygotský);

5. inteligence: definice inteligence, psychometrické teorie inteligence (Spearman, Thurstone, Cattel a Horn), sociální teorie inteligence (Sternberg, Gardner, emoční inteligence), fyziologické teorie inteligence (Jung a Haier, Garlick), kognitivní teorie inteligence (Das a Naglieri, Kaufman), rozložení inteligence v populaci, Flynnův efekt, dědičnost inteligence (metody zkoumání, podíl dědičnosti v závislosti na ontogenezi a sociálním prostředí, dědičnost neurofyziologických základů a korelátů inteligence), vliv prostředí na vývoj inteligence a intelektový výkon (stimulace, další faktory, specializované programy), měření inteligence (Binet a Simon, Therman, Wechsler, parametry testů inteligence);

6. motivace: definice motivace a motivu, užší a širší pojetí, druhy motivů, fáze motivačního cyklu, motivační konflikty, základní přístupy k motivaci: hédonistický, homeostatický, pobídkový, kognitivní, činnostní, humanistický, systémy motivačních dispozic ve vybraných teoriích motivace (McDoughall, Freud, Murray, Maslow, McClelland), výkonová motivace, výkonové potřeby, aspirační úroveň, potřeba afiliace;

7. tvořivost: různé typy vymezení tvořivosti, vlastnosti tvůrčí osobnosti, fáze tvůrčího procesu, umět ilustrovat na příkladech, vztah inteligence a tvořivosti, hlavní teorie tvořivosti: osobnostní (psychoanalytické, humanistické, environmentální), procesuální (asocianistické, kognitivní a behaviorální);

8. vůle: • definice vůle (jako proces a dispozice), vztahy vůle k motivaci, emocím, kognici, volní rovina regulace a další druhy regulace činnosti, systém klasifikace volních vlastností (např. Klagesův), základní přístupy k vůli (fyziologické, behavioristické, fenomenologické, psychoanalytické, činnostní), teorie vůle a jejich představitele (James, Klages, Ach, Vygotský, Miller, Galanter, Pribram, Brichcín)