Charles Explorer logo
🇨🇿

Vývojová psychologie II

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPBP3Q203A

Sylabus

1)  Mladší školní věk   ·         Vymezení období a klíčových charakteristik etapy. ·         Tematizace rané gramotnosti a její vývoje. ·         kognitivní vývoj a vývoj metakognice, vývoj exekutivních funkcí a autoregulace. ·          Změny v socializaci jedince - role školáka ·         Sebepojetí, identita. ·         Mladší školní věk v odraze vývojových teorií ·         Vývoj morálky jedince  ·         Longitudinální studie (ELSPAC, aj.)

2)  Adolescence - změna diskurzu ·                    aktuální pojetí, diferenciace, terminologie, konstrukty adolescence. ·                    historická komparace vývoje pojetí (od bouře a konfliktu po autorizovanou konceptualizaci vlastního životního prostoru).  ·                    Adolescence v odraze vývojových teorií, psychologických škol.

3)  Raná adolescence (starší školní věk) ·         pubescentní změny fyzické, hormonální, kognitivní, emocionální, identitní. ·         Charakteristika genderových rozdílů. ·         Změny v roli školáka ·         Změny v oblasti identity, sebepojetí ·         Rizikové oblasti v chování i prožívání jedince ·         Vrstevnické a romantické vztahy

4)   Střední a pozdní adolescence ·         Časové vymezení, biologické, sociální, emoční a osobnostní změny. ·         Pohlavní identita, sexuální zrání, partnerské vztahy ·         Klíčové otázky profesní a vzdělanostní orientace. ·         Adolescenti jako klienti poradenských a terapeutických služeb - specifika přístupu. ·         Adolescent na prahu dospělosti, rozostření hranic - sociokulturní, ekonomické a demografické konsekvence. ·         Hodnotová orientace, rizikové chování adolescentů.

5) Vymezení koncepce vynořující se dospělosti ·         Emerging Adulthood  (J. J. Arnett), specifika, úkoly. ·         Odůvodnění teorie ·         Kritika

6)  Raná dospělost ·         Vymezení, biologické, psychické, sociální a osobnostní změny. ·         Osobnostní zralost, nové sociální role. ·         Tematizace krok založení rodiny, reprodukční otázky, význam rodičovství, manželství, partnerství. ·         Orientace na trhu práce, ambivalence očekávání okolí a osobních rozhodnutí.  ·         Formy životního stylu (empirické studie). ·         Raná dospělost a problémy řešené v poradenských a terapeutických službách.

7)  Střední a pozdní dospělost ·         Vymezení období a stěžejní úkoly v osobnostním zrání. ·         Identitní otázky. ·         Vývoj rodiny, odchod dětí, nové impulzy v partnerských vztazích, životní styl. ·         Involuční ozvěny, stabilita versus úzkost, vrchol produktivity, krize středního věku - aktuální koncepty. ·         Pozdní dospělý na trhu práce.

8)  Aktuální partnerské a rodinné otázky v kontextu životního cyklu člověka  · Reflexe institutu manželství v demografických trendech, Nesezdaná soužití. · Rodina a rozvod, střídavá péče.  · Doplněné rodiny. ·         Fenomén single. ·         Spolubydlení. ·         Homosexuální svazky. ·         Náhradní rodinná péče. ·         Neplodnost a partnerství, surogátní mateřství.

9)  Rané stáří ·         Vymezení a periodizace. ·         Involuční změny. ·         Proměny kognitivních, tělesných i emočních funkcí. ·         Sebepojetí, specifika. ·         Odchod do důchodu, změna životního stylu, rytmu, sociálního statutu. ·         Ageismus. ·         Stáří a rodinné vztahy. ·         Kvalita života ve stáří.

10)  Pravé stáří ·         Vymezení a charakteristika. ·         Proměny psychických i fyzických funkcí. ·         Možnosti oddálení degenerativních změn - výzkumy, rozvoj kognitivní stimulace versus chybějící psychologické služby. ·         Gerontopsychologie jako nedílná součást přípravy psychologa. Paliativní péče.

11)  Fenomén umírání a smrti ·         Umírání a smrt jako psychologický fenomén. ·         Vývoj konceptu smrti od dětství. ·         Fáze smiřování se se ztrátou (Kübler-Rossová).

12) Zásadní otázky psychologie celoživotního vývoje  ·         Reflexe důležitých teoretických konceptů vývojové psychologie, ·         Life -span teorie, ·          Biodromální teorie ·         Diskuze, náměty, shrnutí

Anotace

Předmět Vývojová psychologie II je zaměřen na pokračování a rozšíření propedeutiky jedné ze základních psychologických disciplín. Prerekvizitou pro tento kurz je splnění kurzu Vývojová psychologie I. (zimní semestr).

V průběhu semestru se studenti seznámí s rozmanitými aspekty vývoje jedince od školního věku po smrt. V rámci akcentu na teorie celoživotního vývoje budou studenti motivováni ke kritickému myšlení, hledání souvislostí mezi nejznámějšími teoriemi vývoje a dílčích fenoménů vývoje jedince, i orientaci v aktuálním směřování empirického zájmu české i světové vývojové psychologie.

Reflektována budou aktuální témata a měnící se trendy v současné vývojové psychologii, které budou studenti sami aktivně vyhledávat i diskutovat v seminární části kurzu. V předmětu bude kladen velký důraz nejen na seznámení studujících s klíčovými poznatky, ale také na jejich aplikaci a diskusi.

Předmět bude strukturován do následujících tematických bloků: 1) Mladší školní věk: Vymezení období a klíčových charakteristik etapy, Tematizace rané gramotnosti a její vývoje, kognitivní vývoj a vývoj metakognice, vývoj exekutivních funkcí a autoregulace, Změny v socializaci jedince - role školáka, Sebepojetí, identita, Mladší školní věk v odraze vývojových teorií, Vývoj morálky jedince, Longitudinální studie (ELSPAC, aj.); 2) Adolescence - změna diskurzu: aktuální pojetí, diferenciace, terminologie, konstrukty adolescence, historická komparace vývoje pojetí (od bouře a konfliktu po autorizovanou konceptualizaci vlastního životního prostoru), Adolescence v odraze vývojových teorií, psychologických škol, Ranná adolescence (starší školní věk), pubescentní změny fyzické, hormonální, kognitivní, emocionální, identitní, Charakteristika genderových rozdílů, Změny v roli školáka, Změny v oblasti identity, sebepojetí, Rizikové oblasti v chování i prožívání jedince, Vrstevnické a romantické vztahy; 4) Střední a pozdní adolescence: Časové vymezení, biologické, sociální, emoční a osobnostní změny, Pohlavní identita, sexuální zrání, partnerské vztahy, Klíčové otázky profesní a vzdělanostní orientace, Adolescenti jako klienti poradenských a terapeutických služeb - specifika přístupu, Adolescent na prahu dospělosti, rozostření hranic - sociokulturní, ekonomické a demografické konsekvence, Hodnotová orientace, rizikové chování adolescentů; 5) Vymezení koncepce vynořující se dospělosti: Emerging Adulthood (J. J.

Arnett), specifika, úkoly, Odůvodnění teorie, Kritika; 6) Raná dospělost: Vymezení, biologické, psychické, sociální a osobnostní změny, Osobnostní zralost, nové sociální role, Tematizace krok založení rodiny, reprodukční otázky, význam rodičovství, manželství, partnerství, Orientace na trhu práce, ambivalence očekávání okolí a osobních rozhodnutí, Formy životního stylu (empirické studie), Raná dospělost a problémy řešené v poradenských a terapeutických službách; 7) Střední a pozdní dospělost: Vymezení období a stěžejní úkoly v osobnostním zrání, Identitní otázky, Vývoj rodiny, odchod dětí, nové impulzy v partnerských vztazích, životní styl, Involuční ozvěny, stabilita versus úzkost, vrchol produktivity, krize středního věku - aktuální koncepty, Pozdní dospělý na trhu práce; 8) Aktuální partnerské a rodinné otázky v kontextu životního cyklu člověka: Reflexe institutu manželství v demografických trendech, Nesezdaná soužití, Rodina a rozvod, střídavá péče., Doplněné rodiny, Fenomén single, Spolubydlení, Homosexuální svazky, Náhradní rodinná péče, Neplodnost a partnerství, surogátní mateřství; 9) Rané stáří: Vymezení a periodizace, Involuční změny, Proměny kognitivních, tělesných i emočních funkcí, Sebepojetí, specifika, Odchod do důchodu, změna životního stylu, rytmu, sociálního statutu, Ageismus, Stáří a rodinné vztahy, Kvalita života ve stáří; 10) Pravé stáří: Vymezení a charakteristika, Proměny psychických i fyzických funkcí, Možnosti oddálení degenerativních změn - výzkumy, rozvoj kognitivní stimulace versus chybějící psychologické služby, Gerontopsychologie jako nedílná součást přípravy psychologa. Paliativní péče; 11) Fenomén umírání a smrti: Umírání a smrt jako psychologický fenomén, Vývoj konceptu smrti od dětství, Fáze smiřování se se ztrátou (Kübler-Rossová); 12) Zásadní otázky psychologie celoživotního vývoje: Reflexe důležitých teoretických konceptů vývojové psychologie, Life -span teorie, Biodromální teorie