Charles Explorer logo
🇬🇧

Quantitative methodology I

Class at Faculty of Education |
OPBP3Q205A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Cíl předmětu 

Hlavním cílem je, aby studující porozuměli specifikům kvantitativního výzkumu v psychologii a dokázali (i) s porozuměním číst cizí originální práce přinášející poznatky založené na kvantitativním výzkumu (zejména původní odborné články), (ii) navrhovat a realizovat vlastní jednoduché kvantitativní výzkumné studie. 

Dílčí cíle předmětu 

•Teoretické poznatky

Studující budou umět

·      Rozlišovat mezi jednotlivými typy kvantitativních výzkumných designů v psychologii (deskriptivní, korelační, experimentální, meta-analýza, longitudinální studie)

·      Vysvětlit dílčí fáze kvantitativního výzkumu (rešerše, formulace hypotézy, koncipování výzkumného souboru/vzorku, operacionalizace proměnných, sběr dat, analýza dat, interpretace a reportování výsledků analýzy)

·      Vysvětlit, co je hypotéza

·      Vysvětlit, co je proměnná a rozlišovat mezi typy proměnných z hlediska funkce (závisle proměnná, nezávisle proměnná, korelát, matoucí proměnná) a z hlediska operacionalizace (nominální, ordinální, intervalová, poměrová proměnná).

·      Rozlišit mezi různými způsoby koncipování statistického výzkumného souboru/vzorku (náhodný, stratifikovaný, na základě dostupnosti apod.) 

·      Vysvětlit NHST (Null Hypothesis Significance Testing) paradigma pro vytváření poznatků.

•Praktické dovednosti  

Studující dokáží

·      Určit typ designu kvantitativní výzkumné studie

·      Formulovat hypotézu

·      Vyčistit data sbíraná pomocí google formuláře do podoby datasetu připraveného pro statistické zpracování

·      Provést deskriptivní statistiku diskrétních i spojitých proměnných ve statistickém programu

·      Zvolit správný statistický test pro otestování hypotézy a provést jej ve statistickém programu

·      Interpretovat výsledek statistického testu

Témata předmětu 

·      Evidence-based poznatky a jejich význam v psychologii (2 hodiny)

·      Typy kvantitativních výzkumů v psychologii (4 hodiny)

·      Fáze kvantitativního výzkumu (2 hodiny)

·      Hypotézy (1 hodina)

·      Operacionalizace a typy proměnných (2 hodiny)

·      Statistické soubory (1 hodina)

·      Příprava dat pro statistické zpracování (2 hodiny)

·      NHST paradigma (chyba prvního a druhého druhu, statistická významnost, statistická síla) (2 hodiny)

·      Deskriptivní statistická analýza (míry centrální tendence, míry rozptýlenosti, distribuce hodnot) (2 hodiny)

·      Statistické testování hypotéz (t-test, analýza rozptylu, korelační test, analýza četností) (6 hodin)

Literatura

HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, 2006.  

Publication Manual of the American Psychological Association, Seventh Edition. APA, 2019.

Video materials: https://datalab.cc/jamovi/   https://www.learnstatswithjamovi.com/

Metoda výuky 

Předmět je vyučován prezenčně (online, pokud je vyžadováno aktuální epidemiologickou situací) v rozsahu 2 vyučovací hodiny týdně.

Mimo prezenční výuky, studující plní (či dokončuje plnění) specifických úkolů zadaných v rámci seminářů (např. samostatná/skupinová práce s daty v MS Excel a samostatná/skupinová práce ve statistickém programu Jamovi). 

Studijní opory k předmětu jsou dostupné v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=6803  

Studijní opory zahrnují

·      Hlavní body přednášek ve formě PDF prezentací

·      Výuková videa

·      Pracovní listy a podrobné instrukce k seminárním úkolům

Vstupní předpoklady

Studující musí mít úspěšně zakončený předmět Vědecký výzkum v psychologii (OPBP3Q104A).

Podmínky zakončení předmětu 

Předmět je zakončen zápočtem a zkouškou.  

Pro udělení zápočtu studující odevzdávají zápočtovou práci, kterou vytvářejí v průběhu semestru ve 2-4členných skupinách. Zápočtová práce má tři hlavní části: (1) část formulace hypotéz, (2) část deskriptivní statistické analýzy proměnných, (3) část testování hypotéz. V části 1 navrhují svou jednoduchou hypotézu pro korelační dotazníkový výzkum. Navrhují též operacionalizaci proměnných, na které se hypotéza zaměřuje. V části 2 reportují výsledky deskriptivní statistické analýzy proměnných provedené v programu Jamovi na kvantitativních datech získaných s pomocí vyučující/ho v rámci kurzu. V části 3 pak reportují výsledky testování hypotéz provedené na tomtéž materiálu. Po včasném odevzdání zápočtové práce se všemi náležitostmi je studujícím udělen zápočet.  

Písemná zkouška  

Akademická integrita 

Disciplinární řízení může být zahájeno proti studujícím, kteří se dopustí nepoctivého jednání jako je např. podvádění, plagiátorství, předložení jakékoli práce nebo materiálů, které lze zcela nebo částečně připsat jiné osobě, skládání zkoušky za jinou osobu nebo jakýkoli čin, jehož cílem je neoprávněně zvýhodnit studenta. K disciplinárnímu řízení může vést i jen pokus o výše popsané jednání.

Annotation

The course aims to introduce students to the fundamentals of quantitative methodology in psychology and to deepen their ability to think about research objectives, designs, and specific methods of data collection and processing. The course focuses on quantitative research designs in psychology (descriptive, correlational, experimental) and the specific methodological procedures used within those designs.

Most attention will be given to statistical methods of data analysis. The course will place a strong emphasis not only on introducing students to key findings, but also on their application and discussion.