Blok 11. Vývoj představ o dítěti, dětství a výchově v historii2. Pedagogická psychologie – její zrod, předmět a vývoj 3. Seminář na základě četby – studenti budou diskutovat otázky vztahující se k povaze a poslání pedagogické psychologie, jejím silným a slabším stránkám.Četba: a) Salomon, G.: Netradiční úvahy o podstatě a poslání pedagogické psychologie. Pedagogika, 2000, 2, s. 126-144.b) Štech, S.: Komentář k Salomonovu textu „Netradiční úvahy o podstatě a poslání pedagogické psychologie“. Pedagogika 2000, 2, s. 145-152 Blok 24. Učitelství – problém charakteru profese. Sociologické podněty.5. Učitelství prizmatem psychologických přístupů (výzkumů)6. Seminář na základě četby a materiálové práce
Četba: a) Smetáčková, I., Štech, S. a kol. (2021): Učitelské vyhoření. Praha: Portál, kapitola 8 Nová učitelská profesionalita, s. 221-230 (užitečné přečíst i vybrané úvodní kapitoly)b) Kaczor: Proč je novela zákona o pedagogických pracovnících dobrý nápad. https://divoka-karta.eduin.cz/2021/01/20/jan-kaczor-proc-je-novela-zakona-o-pedagogickych-pracovnicich-dobry-napad/c) Písemný úkol: ve skupině 2-3 studujících proveďte krátký rozhovor s učitelem/kou v praxi, případně se studentem/ku učitelství v NMgr studiu (typicky cca tři otázky). Cílem je získat výpovědi o učitelské profesi, zátěžových a uspokojujících situacích a také o tom, co k jejímu dobrému výkonu potřebují, v čem se cítí připraveni a v čem nikoli.
Blok 37. Učení – zákonitosti, druhy, teorie8. Metakognice9. Seminář na základě četby
Četba: a) Kuhn, D., & Dean, Jr, D. (2004). Metacognition: A bridge between cognitive psychology and educational practice. Theory into practice, 43(4), 268-273. Available: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1207/s15430421tip4304_4?casa_token=NO8i6317ofsAAAAA:mNGWDlgifkPH4SJnsBnVP778aqeq5GXHEFXDkHWpHbE9a5g7sUgTl4WvD8GAjPNMKBExOuoNCkFJb) Fleming, S. M., & Lau, H. C. (2014). How to measure metacognition. Frontiers in human neuroscience, 8, 443. Available: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnhum.2014.00443/full
Blok 410. Percepční a postojová schémata žáků (percepce žáka učitelem)11. Pedagogická komunikace a interakce12. Seminář na základě četby
Četba: a) Sedláček, M., & Šeďová, K. (2015). Komunikace ve školní třídě a žákovské učení. Orbis scholae, 9(1), 83-101. Dostupné z: https://karolinum.cz/data/clanek/2084/OS_1_2015_05_Sedlacek.pdfb) Hrabal, V., & Pavelková, I. (2010). Jaký jsem učitel. Praha: Portál. (Kapitola II Jaká je má představa úspěšného žáka? str. 67-87).
Kurz pokrývá základní témata uvádějící do poznatků pedagogické psychologie. Je strukturován do čtyř tematických bloků (viz níže).
V každém bloku proběhnou dvě přednášky a jeden seminář, jehož účelem je shrnout, komparovat, aplikovat a diskutovat poznatky z přednášek. Na seminář se studenti připraví četbou doporučených textů (viz sylabus).