Charles Explorer logo
🇬🇧

Seminar for Self-Experience

Class at Faculty of Education |
OPBP3Q503A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Studenti se na základě průběžně prostudované literatury v praktických cvičeních seznámí se základními výcvikovými aktivitami v okruzích sebepoznání. 

Toto sebepoznání je stimulováno aktivitami, které jsou cíleny na okruhy poznání sebe sama .  

Dalším faktorem umožňujícím sebepoznání a podněcujícím i korekci vlastních představ je skupina, ve které se tyto aktivity prezentují. 

Ve skupině praktického semináře studenti získají zkušenosti a základní dovednosti práce v systému skupiny a jednotlivce v rámci skupiny vrstevníků.

Reakce a projevy ostatních členů skupiny jsou významným činitelem působícím na sebereflexi a sebepojetí.

Pro tento typ semináře je tedy nezbytnou aktivní účast studenta.  

V průběhu jednotlivých sezení si studenti dále ozřejmí základní pojmy komunikace v procesu interpersonálních vazeb v souvislosti s intrapersonální percepcí a sebereflexí na základě zpětných vazeb členů skupiny. Je tak možné získávat i náhled na motivační stereotypy.  

Zážitkovou formou, sebezkušeností je zobrazována teorie a praxe skupinové dynamiky včetně zátěžových situací. Ukázky psychoterapeutických technik během kurzu ilustrují možnosti jejich praktického využití.  

Struktura zážitkového semináře je konstruována s návazností jednotlivých cíleně zaměřených výpovědí a vlastní prezentací o sobě přímou i nepřímou formou.

Postupně se zaměřuje na individuální hodnoty, percepci sebe druhými i na reflexi kontinua sebe od dosavadní minulosti do perspektivy budoucnosti.  

Jednotlivá témata jsou zobrazována nejen verbální formou, ale i pomocí využití prvků arteterapeutických, muzikoterapeutických, dramaterapeutických i relaxačních technik.  

Schéma setkání obsahuje vždy dvě části: úvodní danou rozehřívací techniku uvedení do práce se skupinou, dále pak individuální prezentaci zadané práce, kterou mají studenti zpracovat od setkání do dalšího pokračování. 

Ve druhé části následuje nová aktivita, hra nebo cvičení, reflexe a zpětné vazby a zadání dalšího úkolu pro zpracování do příštího setkání skupiny.    

I v tomto semináři platí základní působení faktorů na prožívání jednotlivce i prožívání skupinové :   1.členství, sounáležitost, podobnost 2. emocionální podpora, empatie, porozumění, koheze a akceptace 3.pomoc jiných a jiným - její přijímání a dávání 4.sebeexplorace a sebeprojevení  5.odreagování 6. zpětná vazba, možnost konfrontace 7.vhled 8. korektivní emocionální i sociální zkušenost 9. získání zkušeností a nácvik chování 10. nové informace, sociální dovednosti, pochopení zákonitostí    

Výsledkem je zpravidla zlepšení komunikace, zanedbatelná není ani kataraktická funkce při vyjadřování emocí. Je možná i korektivní rekapitulace prožitků primární rodinné skupiny. Procvičuje se aktivně i schopnost přijímat odpovědnost za své rozhodování a chování.     

Pro práci v zážitkovém semináři platí základní pravidla a podmínky pro možnost sebepoznávání i poznávání druhých ve skupině, tedy především zásada zachování důvěrnosti informací, která podmiňuje vytvoření pocitu bezpečí, důvěry a poskytuje možnost otevřenosti projevů a sdělení jednotlivých účastníků. Průběžně je zvýrazňována i problematika a kontraproduktivita parakomunikace. 

V průběhu tohoto semináře jsou studentům prezentovány základní etické principy práce s klienty.

Annotation

The subject is based on knowing yourself, your communication style and social skills. The aim of the subject is the personal development of students.

On the basis of continuously studied literature in practical exercises, students will become familiar with the basic training activities in the areas of self-knowledge and self-knowledge. This self-knowledge is stimulated by activities that are primarily aimed at differentiating the self-concept.

Another factor enabling self-knowledge and encouraging the correction of one's own ideas is the group in which these activities are presented. In the practical seminar group, students gain experience and basic skills of working in a group and individual system within a peer group.

The reactions and expressions of other group members are a significant factor affecting self-reflection and self-concept. For this type of seminar, the active participation of the student is therefore essential.

During individual sessions, students will further clarify the basic concepts of communication in the process of interpersonal ties in connection with intrapersonal perception and self-reflection based on feedback from group members. It is thus possible to gain an insight into motivational stereotypes.

The theory and practice of group dynamics, including stressful situations, is depicted in an experiential form, through self-experience. Demonstrations of psychotherapeutic techniques during the course illustrate the possibilities of their practical use.

Several teachers participate in the teaching, especially dr. Valentová and dr.

Jitka Taušová