Charles Explorer logo
🇨🇿

Psychologický umělecký seminář

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPBP3Q504C

Anotace

Cílem předmětu je představit různé psychologicky inspirované přístupy k interpretacím filmů, literárních příběhů, obrazů, hudebních skladeb a dalších kulturních artefaktů. Hlavní pozornost bude věnována filmu.

Studující budou seznámeni s hlavními přístupy a teoretickými koncepty, které lze využít při psychologickém rozboru kulturních artefaktů. Následně budou sami provádět analýzy vybraného artefaktu (filmu).

Jednotlivá seminární setkání slouží k prezentacím rozborů a skupinové diskusi doprovázené odkazy a ukázkami z konkrétních filmů. Kurz je složen ze šesti setkání.

Na každé setkání je určen jeden film dle společné volby všech účastníků. Příklady volených filmů: Piano, Klub rváčů, Král rybář, Mechanický pomeranč, Narušení apod.

Studující navštěvující předmět jsou rozděleni do menších skupin. Každá skupina připraví na stanovený seminář prezentaci jednoho filmu, ve které se zaměří na: hlavní myšlenky (o čem film je), postavy (charakteristika a rozbor postav), vývoj filmu ("kapitoly" příběhu), způsob vyprávění, vizuálně-hudební zpracování filmu a jeho funkce pro příběh, klíčová psychologická témata a koncepty.

Na semináři se následně diskutuje o obsahu a zpracování filmu a o jeho možných výkladech. Účelem předmětu je prohloubit schopnost psychologické interpretace na specifickém materiálu, kterým jsou filmy, avšak rozvíjené interpretační principy a strategie jsou využitelné i v jiných, psychologicky relevantních kontextech.