Blok I. 1. -3. hodina:
· Zprostředkování a zprostředkované učení jako ústřední pojem sociokulturně orientované psychologie
· Vygotský – vztah učení a vývoje, zóna nejbližšího vývoje, zprostředkování
· Feuerstein- zprostředkované učení, kulturní hendikep
Blok II. 4.- 7. hodina
· Využití zprostředkování v kontextu intervenčních postupů v poradenství
· Elkoninova metoda podpory rozvoje gramotnosti- teoretická východiska
· Elkoninova metoda podpory rozvoje gramotnosti- praktické ukázky
· Feuersteinovo instrumentální obohacování – představení a praktické ukázky
Blok III. 8. -10. hodina
· Využití konceptu zprostředkování v psychologické diagnostice
· Dynamické vs. psychometrické diagnostické přístupy
· Diagnostika potenciality učit se (Feuersteinovo LPAD)
Blok IV. 11. -12. hodina
· Prezentace seminárních projektů
Předmět nabízí studentům příležitost seznámit se s teoretickými východisky a aplikovanými modely tzv. socio-kulturních přístupů ke studiu myšlení a učení v současné pedagogické psychologii. Kurz představuje a kontrastuje především dílo dvou významných autorů a tvůrců socio-kulturních teoriía přístupu ke studiu učení a myšlení: L.S.
Vygotského a R.Feuersteina. Ukazuje jejich aktuálnost a potencialitu inspirovat současnou praxi pedagogické a poradenské psychologie i učitelství především v otázkách multikulturality a tzv. dynamického vyšetřování (tj, diagnostiky, která více než aktuální výkon zohledňuje a potenciality jedince učit se a dále se rozvíjet).
V cyklu 12 seminárních setkání tak budou postupně představeny dvě významné a současnou pedagogickou psychologii velmi inspirující teoretické linie: 1. tzv. vygotskiánská a neovygotskiánské, navazující na odkaz L.S. Vygotského v pedagogice a psychologii 2. tzv. neopiagetovská, opírající se o dílo soudobého izraelského psychologa Reuvena Feuersteina a jeho příznivců (Michaela Shayera, ,alexe Kozulina a Roberta Burdena) Obě uvedené linie chápou učení a vzdělávání jako procesy primárně přispívající k rozvoji kognitivních funkcí žáka, amplifikují kulturní a sociálním determinanty procesu vývoje kognitivních funkcí a procesu učení.
Vygotského linii prezentujeme jako zdůrazňující socio-kulturní zprostředkování procesu učení: procesy učení se objevují nejprve jako procesy, kterými dítě zvnitřňuje metody a činnosti existující v dané kultuře. Klíčovým pojmem je zde pojem symbolického nástroje.
Feuersteinova linie pak pracuje s amplifikací významu mediátora (tj. druhého člověka) v procesu interakce dítěte s jeho prostředím. Klíčovým pojmem je zde pojem zkušenost zprostředkovaného učení.
Strukturu jednotlivých seminářů určují tři tématické bloky. Jejich další členění uspořádání umožňuje sledovat historické souvislosti vývoje přístupů v pedagogické psychologii, které zdůrazňují sociální a kulturní aspekty vývoje psychických funkcí, ukazuje základní teoretické principy a metodologii výzkumu v této oblasti.
Postupně pak směřuje k identifikaci témat a otázek soudobé aplikované pedagogické psychologie, pro která mohou být sledované přístupy inspirující.