Předmět směřuje k hlubšímu porozumění různým událostem ze školního prostředí, jejichž aktéry jsou žáci, vyučující, třídy či rodiče a k prohloubení psychologické citlivosti a interpretace komplexních případů. V předmětu budou studujícím předloženy vybrané události ze školního prostředí, a to formou kazuistik. Události budou detailně představeny a poté interpretovány za pomocí různých psychologických konceptů. Při intereptaci budou využívány perspektivy různých psychologických disciplín (vývojová psychologie, sociální psychologie, psychologie osobnosti a pedagogická psychologie) a různých paradigmat. Analyzované události se budou týkat různých problémových momentů školního vzdělávání, především:
1) školní neúspěšnost,
2) vztah učitel-žák,
3) vztah žák-žák,
4) vztah žák-třída,
5) vztah třída-třída,
6) vztah rodina-škola,
7) vztah učitel-učitel,
8) vztah učitel-ředitel,
9) pravidla a kázeň,
10) žákovská identita,
11) učitelská identita,
12) škola a veřejnost. Studující budou také vedeni k vytváření komplexních kazuistik a k jejich intepretaci. Těžištěm předmětu jsou diskuse a dále individuální a skupinová práce studentů a studentek.