Předmět bude strukturován do následujících tematických bloků:
1) Vymezení sociální skupiny, typologie skupin, struktura a dynamika skupin,
2) Význam skupiny v dětství a dospívání, vývojová specifika,
3) Vedení skupiny, formální a neformální, vychovatelské-učitelské versus psychologické-terapeutické vedení,
4) Techniky práce se skupinou - obecné principy technik (cíl, podmínky, průběh, reflexe),
5) Seznámení skupin, nastavení pravidel, vytvoření bezpečného prostředí,
6) Cílené techniky práce se skupinou podle typu zakázky, ukázky konkrétních aktivit,
7) Dilemata a etické otázky při práci s dětskou skupinou (např. sdělování požadavků a výsledků rodičům a vyučujícím),
8) Profesní rozvoj a reflexe při vedení skupin
Cílem předmětu je seznámení studentů a studentek se specifiky práce s dětskou skupinou v podmínkách především klinické praxe a školní psychologie. V průběhu předmětu budou systematicky představeny a rozlišeny typy dětských skupin, jejich zaměření, struktura takové skupiny i adekvátní cíle skupinové práce. Studentům bude ukázán přehled možností jednotlivých přístupů a technik v psychologické praxi cílených podle účelu v oblasti diagnostiky či intervence/terapie skupin. Součástí výuky je nejen teoretické seznámení s problematikou, ale i praktické procvičení rolí ve skupině, včetně vedení skupiny, aby si studenti mohli sebezkušenostně osvojit poznatky o prožívání a faktorech působících na chování a projevy jak na straně dětské klientely, tak na straně psychologa pracujícího s dětskou skupinou. Zdůrazňovány jsou také limity této práce a etické problémy, které se k ní váží. Zařazeny jsou i otázky koterapeutů a problémy intervize a supervize této práce.
Výstupy z učení:
- studenti charakterizují dětskou skupinu,
- studenti vyjmenují základní typy skupin, jejich zaměření a adekvátní cíle práce ve skupině.
- studenti diskutují o možnostech intervence s ohledem na konkrétní složení skupiny.
- v modelových situacích studenti aplikují vybrané postupy pro dosažení stanoveného cíle při práci s dětskou skupinou.
- diskutují o etických problémech, které se k práci s dětskou skupinou váží.