· Gestikulace nejen jako komunikace „ne-verbální“ ale i „ko-verbální“: seznámení s programem, literaturou a požadavky; gesta na další neverbální projevy; „sociální“ a „sémantický“ přístup ke gestikulaci; základní klasifikace gest; „koverbální“ gesta
· Sémantika gestikulace, řeči a myšlení: základní pojmy sémantiky; multimodalita v myšlení i vyjadřování; sémantické vlastnosti gest, jazyka a psychiky; sémantické typologie gest, jazykových výrazů a mentálních reprezentací
· Procesuální dynamika gestikulace, řeči a myšlení: rozlišení statického a dynamického pohledu; základní teoretické koncepce vztahu myšlení-řeč-gestikulace; organizace a průběh gestikulačně-řečového aktu
· Gestikulace a řečový vývoj: fylogeneze; ontogeneze; kognitivní vývoj; osvojování prvního (mateřského) a druhého (cizího) jazyka; kultivace gest?; spektrum gest u dětí; specifika dětské gestikulace
· Gesta, řeč a mysl pod tíhou relativity: význam studia gest ve výzkumu jazykové relativity; základy kognitivní lingvistiky; vliv specifického jazyka na způsob myšlení a gestikulace?
· Studium gest: nástin historického vývoje zájmu o gesta (průkopníci a předchůdci); současný výzkum gest ve světě vědy (vědní obory, hlavní reprezentanti, literatura, konference, metodologie multimodální analýzy, možnosti aplikace a vývojové tendence)
PUBLIKUM: Předmět je primárně určen studentům 2. a 3. ročníku. Kurz je vystavěn na předpokladu, že studenti ovládají témata "kognice" a "ontogeneze" v rozsahu předmětů Obecná psychologie I, Obecná psychologie II, Vývojová psychologie I, Vývojová psychologie II.
KONCEPCE: Myšlenkou tohoto předmětu je seznámit studenty s jiným než tradičním sociálně-psychologickým pohledem na gestikulaci jakožto součást konceptu ‚neverbální komunikace‘. Povahu a vlastnosti gest stejně jako úlohu a fungování gestikulace ve vztahu k myšlení a řeči budeme rozebírat z mnohem mladší perspektivy zahrnující vývojovou psychologii, kognitivní psychologii, psycholingvistiku a sémiotiku.
CÍLE: Studenti se seznámí se základními koncepty a teoriemi popisujícími a vysvětlujícími vztahy gestikulace-myšlení-řeč, vytvoří si interdisciplinární náhled na danou tematiku a procvičí se v analyticko-kritickém myšlení uplatněném při porovnávání různých koncepcí. Dále se studenti seznámí s příklady studií, používaných výzkumných metod a anotačních softwarů pro zpracovávání multimodálních dat a také si sami vyzkouší anotaci a následnou analýzu videonahrávky.
FORMA A PROSTŘEDKY: přednáškové části, společné/skupinové diskuse, skupinové/individuální aktivity, analýza odborných textů v angličtině, analýza videomateriálů a multimodálních dat.