Předmět má za účel posílit praxi studentů v rozboru a interpretaci výzkumných dat. V teoretické části setkání budou rekapitulovány postupy kvalitativní analýzy vyučované v rámci dalších metodologických předmětů (Úvod do kvalitativního výzkumu, Psychologický výzkum I a Psychologický výzkum II).
Cílem hlavní seminární části bude společný rozbor dat, která budou přinášet studenti na setkání. Může jít o nejrůznější materiál ze studentských prací (operujících pozorováním, rozhovory nebo sběrem artefaktů), ale i o životní zážitky, scény z literatury, z filmů apod. Přednášející učitel ukáže rozdíl mezi interpretací různých druhů textů: zejména na případě výkladu snů, chybných úkonů a vtipů, dále pohádek, dále poezie (návštěva přednášejících hostů z řad doktorandů).
Bude zdůrazněna nutnost předběžného „dense reading“, prvotního podrobného a citlivého čtení. Citlivého zejména na lapsy či „podivnosti“ interpretovaného textu a pátrajícího po tzv. výchozí situaci (tzv. haiku-moment). Teprve poté se mohou rozběhnout vybrané metody jako tematická, fenomenologická či narativní analýza. Zásadní je smířit se s tím, že „mechanická“ aplikace nějaké metody nemůže nikdy nahradit přemýšlení nad textem, jeho „dense reading“.
Cílem kursu je posílit umění analýzy a interpretace kvalitativních dat. Studenti budou přinášet ke společnému rozboru materiál ze svých výzkumů a různé žánry textů. Učitel a jeho hosté proberou i specifické texty jako jsou sny, chybné úkony a vtipy, dále pohádky a dále poezie.
Bude zdůrazněna nutnost „dense reading“: soustředěného na „podivná místa“ a na hledání tzv. výchozí situace. Ta předchází konkrétním metodám jako jsou tematická, fenomenologická či narativní analýza.