PRAKTIKA Z EXPERIMENTÁLNÍ PSYCHOLOGIE
Sylabus
Anotace
Kurz poskytne ucelené teoretické poznatky a zároveň praktické dovednosti nutné pro plánování, realizaci, vyhodnocování a reportování experimentálních výzkumů v psychologii.
Kurz bude realizován formou přímé výuky (60%) a samostudia (40%).
Kurz je ukončen klasifikovaným zápočtem, který bude udělen na základě plnění průběžných úkolů a seminární práce. Seminární práce bude ve formě návrhu, realizace, vyhodnocení a prezentace vlastního drobného psychologického/pedagogického experimentu. Další informace budou podány na prvním semináři.
Obsah kurzu
Teorie:
Kurz studenty seznámí s nejběžnějšími experimentálními designy v psychologii. Zdůrazní rozdíly mezi experimentálním přístupem a ostatními kvantitativními výzkumnými postupy (deskriptivní, korelační).
Praxe:
Studenti se naučí sumarizovat a hodnotit experimentální výzkum prostřednictvím metody QALMRI. Dále si osvojí dovednost naplánovat vlastní experimentální výzkum, sebrat data, provést jejich statistickou analýzu (t-test, ANOVA, repeated measures ANOVA) a formulovat výzkumnou zprávu (APA publikační standardy).
Každý účastník kurzu také absolvuje školení práce s technickým vybavením laboratoře Myslab (software Mangold VideoSyncPro, software Observer).
Nutné vstupní znalosti
Statistický software Jamovi nebo Jasp nebo R-Studio
Čtení odborného textu v angličtině
Studijní literatura
FIELD, Andy; HOLE, Graham. How to design and report experiments. Sage, 2002.
Předběžný harmonogram
Informace o kurzu, kvantitativní výzkum opakování experimentální výzkum, kauzalita; QALMRI
QALMRI
QALMRI feedback; typy experimentů, operacionalizace, návrh vlastního experimentu
Návrh experimentu (skupinová práce)
Návrh experimentu feedback
Školení: Videosync pro, Observer, (Psychopy)
Realizace experimentu I – sběr dat
Realizace experimentu I – sběr dat
Realizace experimentu II – vyhodnocení dat
Realizace experimentu III – interpretace a psaní výzkumné zprávy (lab report)
Prezentace seminární práce
The course pursues two goals: (1) To acquaint students with the experimental method in general and with the most frequently occurring types of experiments within psychology. (2) To teach students to design, implement and evaluate psychological/pedagogical experiments. In order to fulfill these goals, both lectures and self-study (in English) supplemented with practical tasks will be used, which will be discussed in detail at the seminars.
A prerequisite is mastery of basic functions in a statistical program (Jamovi, Jasp, R Studio or SPSS). More information in the Moodle course (enrollment password: exp) https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8293.
Structure of topics in the course: Topic 1 - Experiments in science and their evaluation (QALMRI), Topic 2: Design of experimental research, Topic 3 - Statistical analysis of experimental data, Topic 4 - Presentation of experimental research