Charles Explorer logo
🇨🇿

Kvantitativní metodologie II

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPBP3Z407A

Anotace

Předmět se zaměřuje na uvedení do způsobů kvantitativního výzkumu. V úvodu seznámíme studenty se základními charakteristikami kvantitativního výzkumu, naučíme je, jak se formuluje výzkumný problém a k němu náležející hypotézy výzkumu, jaké jsou postupy výběru respondentů typické pro kvantitativní výzkum a s celou řadou metod a nejčastějších chyb při jejich tvorbě i užívání. Předmět navazuje na Kvantitativní metodologii I a spirálovitě probírá obdobná témata, avšak do větší hloubky, s využitím komplikovanějších příkladů a širších souvislostí. Struktura předmětu zahrnuje následující tematické bloky:

1) Pojetí kvantitativního (vs.) kvalitativního výzkumu, kroky výzkumu, formulování vědeckého problému, a/případně hypotéz, analýza literatury (včetně vyhledávání v on-line databázích);

2. Validita a reliabilita, standardizace; Inteligenční a didaktické testy;

3) Dotazník, způsoby sběru dat, volba výzkumného souboru (sampling);

4) Seznámení s výzkumnými nástroji: Klima školní třídy, Hodnocení interakce učitele a žáků, Předcházení problémům v chování žáků, Společenství prvního stupně (metoda sémantického výběru);

5) Experimentální uspořádání a kvaziexperiment;

6) Seznámení s nástrojem: Výzkumné metody: Sémantický diferenciál, Q-třídění, posuzovací škály, Sociometrie, (případně pozorování a meta-analýza)