1. Výchova v antickém Řecku a Římě. Sokrates, Platon, Aristoteles, Quintilianus.
2. Výchova ve středověku. Křesťanství a jeho vliv na výchovu. Scholastika. Školy církevní, městské, univerzity.
3. Výchova a vzdělání v období humanismu a renesance. Erasmus, Rabelais. Reformační a protireformační výchova (Jednota bratrská, školství jezuitského řádu).
4. Pedagogika J. A. Komenského.
5. Pedagogika doby osvícenství. Locke, Rousseau, Pestalozzi. Školství v českých zemích (tereziánská reforma, tzv. vlastenečtí učitelé, K. S. Amerling).
6. Pedagogika a školství v
19. století. J. F. Herbart. Herbartismus. Fröbel, Lindner. Školství v českých zemích v
19. století.
7. Vývoj školy jako vzdělávací instituce. Vzdělávání učitelů.
8. Reformní pedagogika ve světě. Pedagogické směry
20. století.
9. Školství a pedagogika v ČSR ve
20. století.
Předmět seznamuje posluchače s vývojem pedagogického myšlení, školské politiky a vzdělávacích instituc í doma a ve světě v jednotlivých kulturních epochách od historických počátků do současnosti. Zvláštní pozornost je věnována problematice vývoje v českých zemích se zřetelem ke světovému kontextu.