historický vývoj sociální pedagogiky, významné osobnosti soci ální pedagogiky (A. S.
Makarenko, G. M.
Bosco, E. Štorch...), vztah sociální pedagogiky k jiným disciplínám, cíl, předmět, definice, pracovní pole sociální pedagogiky, funkce a úkoly sociální pedagogiky, pojetí sociální pedagogiky, prostředí a výchova, multikulturní výchova a interkulturní vzdělávání, sociální pedagogika jako pomoc a péče, sociální fobie, výchovné problémy v současné škole, příčiny problémového chování žáků, metody zjišťování příčin problémového chování žáků, prevence a řešení problémového chování žáků.
Předmět seznamuje studenty se současným pojetím sociální pedagogiky u nás a ve světě. Nabízí studentům různé pohledy na problematiku výchovy, zejména na její sociální souvislosti.
Pozornost je věnována sociální výchově, oblasti pomoci a péče, pedagogice prostředí, problematice sociálních deviací, oblasti práce s rizikovými a sociálně znevýhodněnými skupinami. Předmět představuje studentům významné osobnosti sociální pedagogiky, analyzuje jejich sociální a vychovatelskou činnost.