Předmět filozofie výchovy představuje jeden z důležitých pilířů pro pochopení významu výchovy a vzdělávání, jeho vývoje a smyslu v rámci kulturní a historicko-antropologické tradice. Prostřednictvím filozofického tázání, po podstatě, poznatelnosti, logičnosti, spravedlnosti nebo smyslu, rovněž i vztahu cílů a obsahu, účelu a prostředků, podstatného a nepodstatného, umožňuje hlubší poznávání sebe i světa, a tak pochopit roli vychovatele, vzdělavatele nebo průvodce životem a situacemi z různých aspektů. Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli filozofickým otázkám ve výchově a vzdělávání a rozpoznali jednotlivé filozofické směry ve výchově a vzdělávání a jejich dosah pro edukaci.
1. Sokrates, Aristoteles, Platon a jejich vliv na filozofii výchovy.
2. Filozofické otázky ve výchově a vliv jednotlivých filozofických směrů na výchovu.
3. Filozofický, náboženský a vědecký pohled svět a člověka.
4. Středověk a supranaturalismus.
5. Osvícenství a jeho vliv.
6. Pragmatismus a senzualismus.
7. Moderní filozofické směry a jejich vliv na individualismus a liberalismus.
8. Existencialismus, materialismus a idealismus v moderní filozofii.
9. Filozofická a názorová paradigmata v současných pohledech na výchovu a vzdělávání.
10. Postmodernismus a jeho vliv na výchovu.