Charles Explorer logo
🇨🇿

Evropská dimenze ve vzdělávání

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPBQ4P053B

Anotace

Předmět představuje postavení výchovy k myšlení v evropských a globálních souvislostech v národním kurikulu. Rekapituluje středoškolské znalosti problematiky Evropské unie a globálního rozvojového vzdělávání, s důrazem na aplikace ve školním i mimoškolním vzdělávání a na vyhledávání zdrojů aktuálních pravdivých informací. Těžiště předmětu je v didaktickém modelování témat a cílů výukových lekcí, jejich analýze, přípravě a prezentaci vlastních výukových aktivit. Cíl: Studující vysvětlí význam a zařazení výchovy k myšlení v evropských a globálních souvislostech v českém kurikulu, konkretizuje jeho tematické a cílové zaměření. Ve dvojici navrhne a prezentuje plán modelové výukové lekce na zvolený tematický okruh průřezového tématu RVP.

1. Základní fakta o Evropské unii, proces evropské integrace, prameny evropského práva, cíle a hodnoty EU, orgány EU.

2. Příklady mýtů a dezinformací o EU, způsoby ověřování zdrojů informací a kritické myšlení. Politika EU v oblasti Vzdělávání, odborné přípravy a mládeže.

3. Globální rozvojové vzdělávání (GRV), základní principy, témata a cíle. Koncept výchovy ke globálnímu občanství. Cíle udržitelného rozvoje.

4. Pojetí průřezového tématu Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech v současných českých kurikulárních dokumentech. Cílové kategorie průřezového tématu RVP a Národní strategie globálního a rozvojového vzdělávání (postoje a hodnoty, dovednosti, znalosti), souvislosti s dalšími strategickými dokumenty.

5. Realizace průřezového tématu ve školách, spolupráce pedagogů a škol s neziskovými organizacemi. eTwinning jako společenství evropských škol a platforma pro spolupráci mezi žáky a učiteli.

6. České školství v komparativní perspektivě. Stipendia, mobility a výměnné programy určené pro žáky, studenty a učitele.

7. Zdroje učebních materiálů k výuce průřezového tématu, knihovna a publikace Evropského domu, online zdroje.

8. Příklady modelových výukových lekcí k problematice EU nebo GRV, didaktická analýza lekcí.

9. Struktura a projektování výukové lekce s tematikou výchovy k myšlení v evropských a globálních souvislostech.

10. Prezentace plánů výukových lekcí a společná zpětná vazba.