Charles Explorer logo
🇬🇧

Special education of individuals (persons) with intellectual disability II.

Class at Faculty of Education |
OPBS2S117A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1.     Paradigma postižení/disabtibility, vymezení pojmů/modelů postižení, význam a aplikační možnosti pro teorii praxi pomáhajících profesí včetně SPPG v kontextu MP.

2.     Úmluva o právech osob se zdravotním postižením OSN 2006, významné oblasti/články Úmluvy z hlediska života občanů s MP, postavení Úmluvy v právním řádu ČR, orientace v aktuálním stavu naplňování Úmluvy v ČR a ve strategických dokumentech.

3.     Downův syndrom, etiologie a incidence; zdravotní, psychosociální a a edukační specifika DS a jejich důsledky pro vzdělávání.

4.     Psychosociální a edukační specifika MP, sexualita.

5.     Podpora osob s mentálním postižením v rámci sociální služeb, východiska a poslání sociálních služeb v kontextu MP, druhy sociálních služeb relevantních pro jedince s MP; deinstitucionalizace, vymezení pojmu, hodnoty, proces.

6.     Plánování (podpory) zaměřené na člověka – východiska, metoda, facilitátory s bariéry funkčního ind. plánování.

7.     Komunikace a komunikační specifika u MP, AAK – zásady, metody prostředky.

8.     Mezinárodní osobnosti v podpoře osob s MP a jejich rodin, trendy, historické milníky v mezinárodní perspektivě.

9.     Tranzice – přechod ze školy do dospělosti, podpora jedince s MP při získávání a udržení zaměstnání, významy pracovního uplatnění pro člověka s MP a pro společnost, úloha a opatření státu ve vztahu k občanům se zdravotním postižením, metoda podporované zaměstnávání. Seminář: Kontext MP/PAS, MP2 Studenti zpracují rešerši ke zvolenému tématu, resp. otázce.   Zdroje budou pouze články publikované v odborných peer-reviewed journals Každá prezentace bude mj. obsahovat: ·       Zkoumaný problém ·       Použité výzkumné metody ·       Výsledky ·       Doporučení pro teorii a praxi Délka prezentace cca 15 minut + diskuze.

Annotation

The course builds on and extends the knowledge gained in the course Special Pedagogy of the Person with ID I. After successful completion, the student can explain the changing paradigm of intellectual disability, is oriented in human-rights documents, can explain the theoretical basis for supporting a person with ID in all areas of his/her life and can apply them in practice.