Charles Explorer logo
🇨🇿

Vývojová a sociální psychologie

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPBS3Q120A

Sylabus

V úvodních tématech bude pozornost zaměřena na obecné charakteristiky vývojové a sociální psychologie: vymezení předmětů obou disciplín a jejich metody, principy a determinanty vývoje (zrání vs. učení, dědičnost vs. prostředí), socializace a její mechanismy (sociální učení, nápodoba, identifikace, observační učení), vybrané teorie vývoje a socializace aj. V dalších přednáškách se pozornost přesune k vybraným sociálně-psychologickým fenoménům, které ovlivňují školní úspěšnost, jako je sociální facilitace a inhibice, sociální vliv, struktura a dynamika sociálních skupin atd. Následně bude uplatňován přístup skrze jednotlivá vývojová období, u nichž dojde k představení specifických charakteristik a principů socializace. Hlavní důraz bude kladen na porozumění kontinuity a gradace vývoje v předškolním věku, v němž se dítě dobírá tzv. školní zralosti, a vývoje ve věku školním. Jednotlivá vývojová období budou charakterizována z hlediska dimenze kognitivní a afektivní. Ukázány budou jejich vzájemné souvislosti a možné vývojové problémy, které vznikají a/nebo se projevují ve škole.   Tématické okruhy přednášek:

1. Úvodní informace o předmětu; Vývojová a sociální psychologie; Determinanty vývoje

2. Sociální skupiny; sociální vliv

3. Vedení skupiny; komunikace ve skupině a mezi skupinami

4. Školní třída - diagnostika

5. Školní třída - práce se skupinou

6. Příběh psychického vývoje a jeho pojmová struktura

7. Vývojové výzvy v oblasti afektivní

8. Vývojové výzvy v oblasti kognitivní   Na společných setkáních se studenti seznámí s problematikou čtení povinné literatury. Oporou při samostudiu je kurz v aplikaci Moodle, kde jsou k dispozici podklady k jednotlivým tématům. Jednak v podobě power-pointových prezentací k jednotlivým přednáškám, jednak výňatky z odborných publikací.

Anotace

V předmětu se studenti seznámí s pohledy vývojové a sociální psychologie na období věku školního, ale i předškolního, aby porozuměli návaznosti jednotlivých vývojových etap a zákonitostem vývoje v jednotlivých životních etapách, socializaci a sociálně-psychologickým souvislostem soužití ve skupinách.