Obsahové vymezení:
1. Reflexe vztahu společnosti k lidem s postižením a znevýhodněním.
2. Právní vědomí a člověk se znevýhodněním s důrazem na vývoj norem týkajících se výchovy, vzdělávání a sociální pé če.
3. Diskriminace a antidiskriminace. Úmluva OSN o právech lidí se zdravotním postižením.
4. Nestátní neziskové organizace jako cesta k humanizaci a různorodosti služeb pro lidi se znevýhodněním.
5. Pokusy o periodizaci péče o postižené a vztahů k nim. Socializace z dějinného pohledu.
6. Vývoj podoborů speciální pedagogiky
7. Diskriminace a antidiskriminace, Úmluva OSN o právech lidí se zdravotním postižením (2006)
8. Nové trendy ve speciální pedagogice.
9. Nestátní neziskové organizace jako cesta k humanizaci, rozvoji a různorodosti zdravotních a sociálních služeb
10. Paliativní péče a rozvoj hospicových zařízení v ČR
11. Speciální pedagogika osob v období senia
Předmět představuje na úrovni soudobého poznání historii i současné směřování konceptů podpor osob se znevýhodněním. Zaměřuje se zejména na konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami.
Jeho cílem je seznámit studenty se světem člověka s postižením a jeho speciálními potřebami s důrazem na tradiční a nově přiřazené cílové skupiny speciální pedagogiky. Představena bude socializace z dějinného pohledu a integrace a inkluze jako proces.
Studenti budou obeznámeni s aktuální speciálně pedagogickou literaturou a nejnovějšími výzkumy v této oblasti.