Obsahové vymezení:
1. Historická retrospektiva postavení člověka s mentálním postižením ve společnosti.
2. Koncept mentálního postižení (terminologie, diagnostika, etiologie).
3. Rodina s mentálně postiženým dítětem.
4. Právní postavení člověka s postižením resp. s mentálním postižením.
5. Komunikační specifika mentálního postižení.
6. Psychosociální a edukační specifika mentálního postižení.
7. Faktory sociálního začleňování.
8. Východiska a principy podpory člověka s mentálním postižením, kvalita života.
9. Aktuální informace související se vzděláváním žáků s mentálním postižením (legislativa, realita, problémy). Závěrečná reflexe.
Studenti získají přehled o východiscích a principech podpory osob s mentálním postižením v kontextu psychosociálních a kognitivních zvláštností mentálního postižení. Osvojí si základní terminologii, seznámí se s etiologií mentálního postižení.
Cílem předmětu je pak rozvíjet u studentů kritické, samostatné myšlení, vystihovat proměny postavení člověka s mentálním postižením ve společnosti, jejich příčiny a důsledky pro teorii a praxi speciáln ích pedagogiky a dalších pomáhajících profesí.