Obsahové vymezení:
1. Logopedie – historický vývoj, vztah k jiným vědním disciplínám.
2. Organizace poskytování logopedické intervence, rezorty, v nichž je zajišťována poskytována logopedická intervence v ČR.
3. Logoped, jeho vzdělání a činnost v oblasti prevence, diagnostiky a terapie.
4. Komunikace - verbální a neverbální, jazyk, řeč.
5. Ontogeneze řeči, faktory ovlivňující vývoj řeči. Psychomotorický a řečový vývoj u dětí.
6. Mluvní orgány, základní pojmy z fonetiky.
7. Vymezení narušené komunikační schopnosti, jednotlivá dělení a názory na klasifikaci.
8. Charakteristika jednotlivých kategorií narušené komunikační schopnosti.
9. Současný pohled na narušený vývoj řeči, dělení vývojových narušení komunikační schopnosti.
10. Získaná narušení komunikační schopnosti v průběhu života.
Cílem předmětu je seznámit studenty s vývojem i současnými názory na obor logopedie a systém logopedické intervence. Studenti získají poznatky o profesi logopeda a předmětu zájmu logopedie narušené komunikační schopnosti. Budou seznámeni s vývojem dětské řeči ve spojitosti s psychomotorickým vývojem tak, aby získali přehled o možných narušeních vývoje komunikačních schopností a dovedností dětí. Kurz přiblíží jednotlivé kategorie narušené komunikační schopnosti vyskytující se ve všech obdobích života člověka - v dětském věku, v období adolescence, v dospělosti i ve stáří.