Charles Explorer logo
🇬🇧

Special Education of Individuals with Speech and Language Disorders

Class at Faculty of Education |
OPBS3S111A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Obsahové vymezení:

1.      Logopedie – historický vývoj, vztah k jiným vědním disciplínám.

2.      Organizace poskytování logopedické intervence, rezorty, v nichž je zajišťována poskytována logopedická intervence v ČR.

3.      Logoped, jeho vzdělání a činnost v oblasti prevence, diagnostiky a terapie.

4.      Komunikace - verbální a neverbální, jazyk, řeč.

5.      Ontogeneze řeči, faktory ovlivňující vývoj řeči. Psychomotorický a řečový vývoj u dětí.

6.      Mluvní orgány, základní pojmy z fonetiky.

7.      Vymezení narušené komunikační schopnosti, jednotlivá dělení a názory na klasifikaci.

8.      Charakteristika jednotlivých kategorií narušené komunikační schopnosti.

9.      Současný pohled na narušený vývoj řeči, dělení vývojových narušení komunikační schopnosti.

10.    Získaná narušení komunikační schopnosti v průběhu života.

Annotation

The aim of the course is to acquaint students with the development and current views on the issue of speech therapy and its interventional systém. Students will gain knowledge about the profession of speech therapist and the subject of interest in speech therapy – communication disability.

They will be acquainted with the stages of children's speech and language development in connection with psychomotor development to gain an overview of disorders in the development of children's communication skills and abilities. The course introduces the categories of communication disorders occurring at all stages of life - in childhood, adolescence, adulthood and old age.