Obsahové vymezení:
1. Člověk se zrakovým postižením, mýty, předsudky a zrakový handicap.
2. Zrakové vady – typy a stupně zrakových vad, senzorická deprivace, informační deficit. Výskyt a etiologie vad.
3. Anatomie, fysiologie a patofysiologie zrakového vnímání, vybrané diagnózy.
4. Stupně zrakového postižení, reedukace a kompenzace zraku (zraková stimulace, náprava funkčních poruch)
5. Systém péče o zrakově postižené v ČR (Centrum zrakových vad, raná péče, speciální mateřské školy, SPC).
6. Inkluzivní vzdělávání v MŠ a ZŠ, základní škola pro zrakově postižené, podpůrná opatření
7. SPC v rámci inkluzivního vzdělávání.
8. Středoškolská studia, možnosti a podmínky vysokoškolského studia,
9. Tyfloservis o.p.s., Rehabilitační a rekvalifikační středisko Praha Dědina, Domov pro zrakově postižené seniory Praha Palata, Brno Chrlice
10. Oslepnutí jako zátěžová změna v psychosociální rovině. Informační deficit při chybění vizuálních informací.
11. Prostorová orientace a samostatný pohyb, mobilita
12. Sebeobsluha, její oblasti, možnosti rozvoje sebeobslužných dovedností osob se zrakovým postižením
Cílem předmětu je poskytnout studentům souhrnný vhled do oblasti speciální pedagogiky zaměřené na člověka se zrakovým postižením. Poskytnout základní informace o etiologii zrakových vad, psychickém dopadu při ztrátě zraku; Představit možnosti sociální rehabilitace.
Předmět je obsahově zaměřen na problematiku člověka se zrakovým postižením. Upozorňuje na mýty a předsudky na straně intaktní majority i na straně postižených osobností. Objasňuje typy a stupně zrakových vad, uvádí výskyt a etiologii vad. Přináší informace z anatomie, fysiologie, a patofysiologie zrakového vnímání, Poskytuje orientaci v systému péče o zrakově postižené v ČR, jejich vzdělávání ve školách pro zrakově postižené a v rámci inkluzivního vzdělávání v MŠ, ZŠ, SŠ a VŠ. Otevírá problémy oslepnutí, jako zátěžové změny v psychosociální rovině