Charles Explorer logo
🇨🇿

Základy speciální pedagogiky

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPBS4S011A

Sylabus

Přednášky

1.      Pojetí speciální pedagogiky - definice, předmět, cíl

2.      Speciálně pedagogické disciplíny - základní vymezení

3.      Vývoj oboru a charakteristika změn ve vývoji speciální pedagogiky

4.      Vývoj speciálně pedagogické terminologie

5.      Nástin historického přehledu péče o osoby s postižením, znevýhoněním

6.      Některé negativní vlivy současné doby, mající vliv na vznik znevýhodnění

7.      Rodina a dítě s postižením

8.      Klasifikace znevýhodnění, nové trendy v přístupu k osobám se znevýhodněním

9.      Principy, metody a zásady speciální pedagogiky

10.    Kvalita života osob se znevýhodněním

11.    Speciální pedagogika a další vědní obory

12.    Výchovně vzdělávací speciálně pedagogická zařízení

13.    Příprava speciálně pedagogických pracovníků

Anotace

Předmět představuje na úrovni soudobého poznání historii i současné směřování konceptů podpor osob se znevýhodněním. Zaměřuje se zejména na konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami. Jeho cílem je seznámit studenty se světem člověka s postižením a jeho speciálními potřebami s důrazem na tradiční a nově přiřazené cílové skupiny speciální pedagogiky. Představena bude socializace z dějinného pohledu a integrace a inkluze jako proces. Studenti budou obeznámeni s aktuální speciálně pedagogickou literaturou a nejnovějšími výzkumy v této oblasti. Obsah:

1. Speciální pedagogika v kontextu ostatních vědních disciplín.

2. Posun v nazírání na vzdělávací metody u osob se speciálními vzdělávacími potřebami.

3. Cílové skupiny speciální pedagogiky, podpůrné prostředky ve vzdělávání v průběhu inkluzivních změn.

4. Neziskové organizace a jejich podíl na výchově a vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami.

5. Rodina a žák. Rodinný kontext postižení: postižený jedinec jako člen rodiny, podpora rodiny žáka s postižením.

6. Historické proměny ve vyučování žáků se smyslovým a tělesným postižením v českém i světovém kontextu.

7. Historické proměny ve vyučování žáků s mentálním postižením v českém i světovém kontextu.

8. Socializace, normalizace a personalizace při podpoře osob se znevýhodněním.