Charles Explorer logo
🇬🇧

Special Education of Individuals with Physical Disability

Class at Faculty of Education |
OPBS4S013A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Přednášky: 1.     Terminologie, cílové skupiny a současné pojetí oboru somatopedie. 2.     Tělové schéma. Sebepojetí a psychosociální obraz tělesně postiženého jedince.

Kognitivní zpracování tělesné odlišnosti. 3.     Soběstačnost, kvalita života a potřeby osob s TP, začleňování osob s TP do společenského života. 4.     Sociální postoje k lidem s TP a společenské stereotypy ve vnímání osob s omezenou schopností pohybu, legislativní zakotvení práv tělesně postižených, Národní plán podpory rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením na období 2021–2025. 5.     Základy biomechaniky a omezení pohybu. Hodnota motoriky a mobility, imobilizační syndrom. 6.     Trendy v oblasti speciálněpedagogické podpory osob po amputacích končetin.   7.     Neformální péče.

Práce s rodinou s tělesně postiženým členem.  8.     Život a socializace osob s centrální poruchou hybnosti. Problematika poúrazových stavů v somatopedii - edukační a socializační důsledky. 9.     Život osob s progresivním nervosvalovým onemocněním. 10.   Život osob se vzácným onemocněním a s onemocněním letálním.

Annotation

The aim of the subject is to learn about the issues of the life of people with physical disabilities, orientation in the issue of (barrier-free) public environment and contemporary society. In order to understand the role of accompanying professionals, assistants and informal carers of people with mobility limitations, students will have the opportunity to reflect on obvious and latent obstacles in the lives of people with primary or secondary mobility limitations. Content:

1. The issue of physical difference.

2. Body diagram.

3. Self-concept and psychosocial image of a physically disabled individual.

4. Cognitive processing of bodily difference.

5. Social assessment of the physically disabled.

6. Social stereotypes in the perception of persons with limited mobility.

7. Basics of biomechanics and limitation of movement.

8. Informal care and its importance in the lives of disadvantaged persons with limited mobility

9. Quality of life of people after limb amputations.

10. Life and socialization of persons with a central movement disorder.

11. Life of persons with progressive neuromuscular disability.

12. The life of persons with a rare disease and with a fatal disease.