Obsah:1. Sociální znevýhodnění: popis fenoménu, dopady do vzdělávání.2. Psychologické prekoncepty a jazykové bariéry u sociálně znevýhodněných dětí a žáků.
3. Etnické minority, národnostní menšiny a jejich postavení ve společnosti i ve vzdělávacím systému.4. Segregace a diskriminace sociálně znevýhodněných dětí a žáků ve vzdělávání.
5. Sociálně vyloučené lokality a podpora žáků z těchto lokalit ve vzdělávání.6. Cizinci v české společnosti, žáci s odlišným mateřským jazykem ve vzdělávání.7. Podpůrná opatření, metodika zapojení žáků se sociálním znevýhodněním do vzdělávání.
8. Role asistentů pedagogaa dalších pedagogických profesí ve vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků.9. Sociální služby a nestátní neziskové organizace ve vzdělávání osob se sociálním znevýhodněním.
Předmět seznamuje posluchače s problematikou vybraných minorit a s možnými dopady sociálního znevýhodnění do vzdělávání žáků. Základním východiskem je široký kontext sociálního znevýhodnění zahrnující kulturní, etnické, jazykové i socioekonomické odlišnosti, které mohou vytvářet bariéry ve vzdělávání dětí a žáků.
Zvláštní pozornost je věnována specifické situaci osob ze sociálně vyloučených lokalit a postavení cizinců v ČR. Dále se předmět soustředí na podpůrn á opatření ve vzdělávání dětí a žáků se sociálním znevýhodněním a na možnou podporu těchto žáků ve spolupráci školských institucí a sociálních služeb.