Charles Explorer logo
🇬🇧

Specific Minorities in Education

Class at Faculty of Education |
OPBS4S053A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Obsah:1. Sociální znevýhodnění: popis fenoménu, dopady do vzdělávání.2. Psychologické prekoncepty a jazykové bariéry u sociálně znevýhodněných dětí a žáků.

3. Etnické minority, národnostní menšiny a jejich postavení ve společnosti i ve vzdělávacím systému.4. Segregace a diskriminace sociálně znevýhodněných dětí a žáků ve vzdělávání.

5. Sociálně vyloučené lokality a podpora žáků z těchto lokalit ve vzdělávání.6. Cizinci v české společnosti, žáci s odlišným mateřským jazykem ve vzdělávání.7. Podpůrná opatření, metodika zapojení žáků se sociálním znevýhodněním do vzdělávání.

8. Role asistentů pedagogaa dalších pedagogických profesí ve vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků.9. Sociální služby a nestátní neziskové organizace ve vzdělávání osob se sociálním znevýhodněním.

Annotation

The course introduces students to the issues of selected minorities and the possible effects of social disadvantage on the education of students. The basic starting point is the broad context of social disadvantage, including cultural, ethnic, linguistic and socio-economic differences, which can create barriers in the education of children and students.

Special attention is paid to the specific situation of people from socially excluded locations and the status of foreigners in the Czech Republic. Furthermore, the subject focuses on support measures in the education of children and students with social disadvantages and on the possible support of these students in cooperation of school institutions with social services.