The importance, planning and implementation of support for students with special educational needs (SVP) during the transition to a higher type or level of school. An overview of the continuity of the individual school stages and the principles of the support provided for coping with the transition for pupils with SEN.
Knowledge of the variability of the conditions and methods of preparing a student with special educational needs for the transition period, the cooperation of the school special pedagogue with parents, with the class teacher, with the educational advisor, with the school psychologist, with the teaching assistant, etc. during the transition period. As part of the seminars, students will actively reflect on fundamental topics related to the transition to higher education, professional training and independent life, they will work with available models of individual transit plans in the Czech Republic and abroad.
Cílem předmětu je seznámit studenty s v ýznamem a způsoby plánování a realizace podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) v období přechodu na vyšší typ či stupeň školy, aby získali úplný přehled o návaznosti jednotlivých školních etap a pochopili zákonitosti a principy poskytované podpory pro zdárné zvládnutí přechodů v zájmu retence žáků se SVP ve vzdělávání. Akcent bude kladen na variabilitu podmínek a způsobů provedené přípravy žáka se speciálními vzdělávacími potřebami na období přechodu, na spolupráci školního speciálního pedagoga s jeho rodiči, třídním učitelem, výchovným poradcem, školním psychologem, asistentem pedagoga atd. v období přechodu.
V rámci seminářů budou studenti aktivně reflektovat zásadní témata spojená s přechodem do školy vyššího stupně,profesní přípravy a samostatného života, budou pracovat s dostupnými modely individuálních tranzitních plánů v Česku i v zahraničí.