1. Význam předmětu, základní pojmy, úkoly, metodologie.
2. Tělesná kultura jako sociokulturní jev, její místo v kulturním vývoji lidstva (antropogeneze, sapientace, humanizace), základní informace o historii tělesné kultury, filozofická, antropologická a sociologická východiska TTK.
3. Tělesná kultura a její vztahy k materiální kultuře, kultuře mezilidských vztahů a kultuře duchovní.
4. Místo pohybu v životě člověka i společnosti.
5. Systémové pojetí tělesné kultury, hypokineze, somatomentální vývoj osobnosti. Kvalita života a životní styl, zdravotně orientovaná zdatnost a výkonnost,
6. Etické, ekologické a estetické souvislosti TK.
7. Vymezení pojmu kineziologie, pohybový systém člověka, funkční anatomie pohybového aparátu, řízení hybnosti.
8. Antropomotorika v kinantropologii, její předmět, obsah, struktura a metodologie.
9. Druhy motoriky, ontogeneze motoriky člověka, strukturální, procesuální a finální stránka tělesných cvičení.
10. Senzomotorické učení a jeho fáze.
11. Zdravotně orientovaná zdatnost, výkonnost.
12. Motorické schopnosti a dovednosti, jejich biologický základ, struktura a hodnocení, diagnostika motoriky člověka.
13. Motivace v tělesné výchově a sportu.
14. Agrese ve sportu.
15. Regulace aktuálních psychických stavů.
16. Psychologický trénink, jeho význam, sociální percepce, sportovní komunikace.
17. Psychické procesy při tělovýchovné činnosti v adolescenci.
18. Emoce, poznávací, emočně-motivační a volní procesy.
19. Psychologie soupeření a soutěžení.
20. Kreativita učitele v tělesné výchově a sportu, překážky tvořivosti. praktické využití poznatků v podmínkách t ělesné výchovy a sportu. Úvod do studia historie tělesné kultury. Výchova a tělesná kultura předvěkých a starověkých civilizací, feudalismu, renesance a raně buržoazní společnosti. Tělovýchovné systémy
19. a
20. století. Vznik a vývoj moderního sportu a olympijského hnutí. Vznik školní TV. Česká tělesná kultura v létech 1840 - 1918 (tělocvičné ústavy, Sokol, vývoj sportu a turistiky, dělnická TV, Orel). Československá tělesná kultura v letech 1918 -
1945. Vývoj čs. tělesné kultury od roku 1945 do současnosti. Dětské a mládežnické organizace (Zálesáctví, Skauting, YMCA, trampské hnutí, studentské sportovní hnutí, Pionýr). Zápočtové požadavky - seminární práce. Požadavky ke zkoušce - test z názvosloví a ústní zkouška.
Cílem předmětu je poskytnout studentům informace o základech teorie tělesné kultury, antropomotoriky a psychologie tělesné výchovy a sportu. Naučit posluchače chápat význam pohybových aktivit pro vytváření životního stylu. Základními tématy jsou: Tělesná kultura jako sociokulturní jev, její místo v kulturním vývoji lidstva a měnící se role v různých společensko-historických podmínkách. Kinantropologie jako vědní obor. Antropomotorika v kinantropologii, její předmět a obsah. Akcentace biologické, sociální a psychologické souvislosti při vytváření životního stylu. Základy psychologie sportu. Praktická psychologická cvičení zaměřená na využití pohybových aktivit při řešení současných společenských problémů mládeže (hypoaktivita, drogové a jiné závislosti). Udělení zápočtu je podmíněno odevzdáním seminární práce na zadané téma. Zkouška vyžaduje ústní ověření.
Vývoj tělesné kultury ve světě i na území českého státu se zvláštním zřetelem k vývoji TK v období 19. a 20. století, olympijskému hnutí a historii školní tělesné výchovy.
Literatura