Klavír
Principy současné klavírní pedagogiky a jejich odraz v nejvýznamnějších českých a zahraničních školách.
Z. Janžurová, M. Borová: Klavírní školička, Nová klavírní škola – moderní klav írní škola s akcentem na rozvoj tvořivosti žáků
F. Emonts: Evropská klavírní škola - atraktivní škola, přístupná širokému okruhu žáků
Smyčcové nástroje
Základní předpoklady ke hře na smyčcové nástroje.
Postoj/sezení při hře na smyčcový nástroj.
Držení nástroje.
Držení smyčce.
Funkce levé ruky a paže.
Funkce pravé ruky a paže.
Intonace ve hře na smyčcové nástroje.
Metodický postup v začátcích výuky hry na smyčcové nástroje.
Náplní předmětu je základní kurs současné nástrojové pedagogiky s akcentem na uplatnění jejich zásad v počátečním stadiu výuky. Nástrojové vyučování není pojímáno jako pouhá aplikace určitých pracovních postupů, nýbrž jako tvůrčí umělecký proces v nejširším slova smyslu. Cílem je kultivace talentu, stimulace vlastní aktivity studentů, rozvoj jejich kreativity. Odrazovým můstkem jsou přitom vlastní interpretační a pedagogické zkušenosti posluchačů oboru. Součástí náplně je důkladná analýza moderních českých škol a jejich srovnání s nejvýznamnějšími školami zahraničními. Studenti jsou vedeni k pochopení logiky pedagogického řešení jednotlivých škol, k hledání a nalézání nejvhodnějších principů a postupů v těchto školách a stejně tak k odkrývání problematických, či méně vhodných cest. Na základě závěrů této analýzy pak studenti formulují optimální zásady moderního nástrojového vyučování. Z jednotlivých okruhů tohoto tématu je věnována pozornost tvoření tónu, nástrojové technice, cvičení, interpretaci jako výkladu uměleckých děl, otázkám historicky poučené interpretace, přípravě na veřejná vystoupení apod. V neposlední řadě sleduje výuka i cíl celkového rozšíření obzoru po problematice předmětu, pokud jde o jeho literaturu i kritické pohledy na ni.
The content of the course is a basic training of contemporary piano pedagogy with an emphasis on the application of their principles in the early stages of teaching. Piano teaching is not approached as a mere application of certain working methods, but as a creative artistic process in the broad sense. The aim is to cultivate talent, stimulate students' own activities, develop their creativity. The starting point is the pedagogical experience of the students of the field. Last but not least, the teaching also aims to broaden students' horizons of the subject matter in terms of its literature and critical views on it. Students are guided to understand the logic of the pedagogical solution of individual schools, to search for and find the most suitable principles and procedures in these schools, as well as to discover problematic or less suitable ways. Based on the conclusions of this analysis, students formulate the optimal principles of modern instrumental teaching. Attention is paid to the creation of tone, instrumental technique, exercises, interpretation of works, issues of historically informed interpretation, preparation for public performances, etc.