Charles Explorer logo
🇨🇿

Založení portfolia

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPBV3V016A

Anotace

Kurs rozvíjí reflexivní kompetence, analytické a kritické myšlení, interpretační a kombinační schopnosti studentů při práci s obrazovým archivem, kultivuje jejich vizuální senzitivitu a další složky vizuální gramotnosti. Nástrojem reflexe je portfolio, při jehož tvorbě se studenti učí vyhledávat, shromažďovat a organizovat obrazové i další typy materiálů (kulturních textů) do vztahových struktur, logických či asociovaných vazeb a map. Práce s portfoliem vede studenta k myšlení vyššího řádu o organizaci obsahů podpůrných obrazových materiálů jednak pro tematické okruhy dějin umění, vizuálních studií a vizuální antropologie, posléze pro rozpoznání didaktických potencialit témat a konceptualizace kulturních obsahů ve výukové praxi. Důležité místo v kursu zaujímá kultivace odborné diskuse a respektu k různorodým názorům, úhlům pohledu a interpretacím. Stavbu struktury portfolia si koncipuje každý student sám, v konzultaci a komparaci s ostatními členy diskusní skupiny, a to i v případě, že prezentuje výsledky společného projektu ze školního terénu. Portfolio bude rozvíjeno po celou dobu studia a stane se nástrojem pedagogické reflexe a dlouhodobého plánování výuky výtvarné výchovy.

Úvodní seznámení s obrazovými archivy vybraných osobností výtvarného umění a teorie umění. Možnosti organizace obsahů a možnosti inspirativních momentů směřujících k tvorbě nového díla. Úvodní seznámení s didaktickými portfolii vybraných osobností výtvarné pedagogiky. Online archivy a databáze typu Pinterest aj. KRITICKÉ ZHODNOCENÍ.

Portfolio a autorská identita. Dokumentace vlastní tvorby, genealogie vzniku vlastního díla, založení reflexivního deníku. (Metodologie a/r/tography ve triádě artist-researcher-teacher).  

Založení sekce odborné reflexe, první vlastní segmenty odborných popisů, interpretací, explikací.  

Založení sekce didaktické inspirace a dokumentace z průběhu praxí (záznamy z výukových situací, tzv. students´ voices, teachers´voices, obrazové dokumentace dětských výtvarných prací,  autorské přípravy na vyučování. Portfolio jako nástroj pedagogické reflexe a dlouhodobého plánování výuky výtvarné výchovy, portfolio jako nástroj formativního hodnocení ve výtvarné výchově a nástroj reflexe žáků. Výstavba funkčního odborného slovníku oboru.