Charles Explorer logo
🇨🇿

Orbis pictus 1

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPBV3V022A

Sylabus

1.– 4. Úvodní setkání. V osobním portfoliu studenti založí sekci Edukace a výtvarný/kulturní artefakt, vytvoří pracovní skupiny. Komunikace a spolupráce: Obraz/artefakt jako text a jeho kódování, obrazový diskurs a kulturní/vzdělávací instituce. Vazba na RVP, oblast Umění a kultura.  5. – 8. Edukace – animace. Průzkum výkladových rámců ovlivňujících pojetí uměleckého díla v současnosti. Komunikace a spolupráce: Interpretační/mediační strategie – proměny významu artefaktu ve vztahu ke kulturním, historickým, sociálním, genderovým kontextům.  9. – 12. Edukace-animace. Skupinová spolupráce na variantách pojetí edukačního přístupu pro vybraný výstavní projekt nebo jeho část, důraz na kolaborativní a kreativní činnosti skupiny a přínos jednotlivce pro řešení projektu.     

Pozn. Podle možností budou některé přednášky a semináře realizovány v edukačních odděleních spolupracujících institucí (např. U(P)M, Dům u Černé matky Boží, DOX, NG Veletržní palác aj.) , a to v individuálním režimu a dle otvíracích zvyklostí kulturních institucí.

Anotace

V kontextu specifik didaktického portfolia kurs představí studentům možnosti muzejní/galerijní edukace ve vazbě na aktuální edukační trendy a kritické teorie kultury, včetně vazeb na didaktické přístupy evropského projektu vizuální gramotnosti pro galerie a muzea. Studenti se seznámí se současným pojetím muzea/galerie, které chápeme jako médium komunikace, mediace (zprostředkování) a edukace umění. V centru zájmu jsou možnosti percepce kulturního artefaktu v proměnlivých kontextech jeho vzniku, percepce a funkce v prostředí výstavy, expozice a jejich kurátorského pojetí. Problematika bude explikována na příkladech realizovaných profesionálních programů UPM, NG a dalších kulturních institucí a komparována s certifikovanými metodikami muzejního/galerijního vzdělávání MKČR.

Studenti navrhují do portfolia vlastní pojetí edukačního programu nebo animačních aktivit pro vybraný výstavní projekt nebo jeho část pro publikum různého věku a zájmů. 1.– 4. Úvodní setkání. V osobním portfoliu studenti založí sekci Edukace a výtvarný/kulturní artefakt, vytvoří pracovní skupiny. Komunikace a spolupráce: Obraz/artefakt jako text a jeho kódování, obrazový diskurs a kulturní/vzdělávací instituce. Vazba na RVP, oblast Umění a kultura. 5. – 8.

Edukace – animace. Průzkum výkladových rámců ovlivňujících pojetí uměleckého díla v současnosti. Komunikace a spolupráce: Interpretační/mediační strategie – proměny významu artefaktu ve vztahu ke kulturním, historickým, sociálním, genderovým kontextům. 9. – 12. Edukace-animace. Skupinová spolupráce na variantách pojetí edukačního přístupu pro vybraný výstavní projekt nebo jeho část, důraz na kolaborativní a kreativní činnosti skupiny a přínos jednotlivce pro řešení projektu. Pozn. Podle možností a ve formě individuálních návštěv budou některé přednášky a semináře realizovány v edukačních odděleních spolupracujících institucí (např. U(P)M, Dům u Černé matky Boží, DOX, NG Veletržní palác aj.).