Charles Explorer logo
🇬🇧

Orbis Pictus I

Class at Faculty of Education |
OPBV3V022A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1.– 4. Úvodní setkání. V osobním portfoliu studenti založí sekci Edukace a výtvarný/kulturní artefakt, vytvoří pracovní skupiny. Komunikace a spolupráce: Obraz/artefakt jako text a jeho kódování, obrazový diskurs a kulturní/vzdělávací instituce. Vazba na RVP, oblast Umění a kultura.  5. – 8. Edukace – animace. Průzkum výkladových rámců ovlivňujících pojetí uměleckého díla v současnosti. Komunikace a spolupráce: Interpretační/mediační strategie – proměny významu artefaktu ve vztahu ke kulturním, historickým, sociálním, genderovým kontextům.  9. – 12. Edukace-animace. Skupinová spolupráce na variantách pojetí edukačního přístupu pro vybraný výstavní projekt nebo jeho část, důraz na kolaborativní a kreativní činnosti skupiny a přínos jednotlivce pro řešení projektu.     

Pozn. Podle možností budou některé přednášky a semináře realizovány v edukačních odděleních spolupracujících institucí (např. U(P)M, Dům u Černé matky Boží, DOX, NG Veletržní palác aj.) , a to v individuálním režimu a dle otvíracích zvyklostí kulturních institucí.

Annotation

In the context of the specifics of the didactic portfolio, the course will introduce students to the possibilities of museum/gallery education in relation to current educational trends and critical cultural theories, including links to didactic approaches to the European visual literacy project for galleries and museums. Students will get acquainted with the current concept of the museum/gallery, which we understand as a medium of communication, mediation (mediation) and art education.

The focus is on the possibilities of perception of a cultural artefact in the changing contexts of its origin, perception and function in the environment of the exhibition, exposition and their curatorial concept. The issue will be explained on the examples of implemented professional programs of UPM, NG and other cultural institutions and compared with certified methodologies of museum/gallery education MKČR.

Students design their own concept of educational programs or animation activities for a selected exhibition project or part of it for an audience of different ages and interests. 1.– 4. Introductory meeting.

In the personal portfolio, students will establish a section on Education and Art / Cultural Artifact, create working groups. Communication and collaboration: Image/artefact as text and its coding, image discourse and cultural/educational institutions.

Link to FEP, Art and Culture. 5. - 8. Education - animation.

A survey of interpretive frameworks influencing the concept of a work of art today. Communication and cooperation: Interpretation/mediation strategies - changes in the meaning of the artefact in relation to cultural, historical, social, gender contexts. 9. - 12.

Education-animation. Group cooperation on variants of the concept of educational approach for a selected exhibition project or its part, emphasis on collaborative and creative activities of the group and the contribution of the individual to the solution of the project.

Note If possible, some lectures and seminars will be held in the educational departments of cooperating institutions (eg U (P) M, House of the Black Mother of God, DOX, NG Trade Fair Palace, etc.)