Specifika kursu je v LS 2023 dána kreativní spoluprací na interkulturních tématech, s odkazem na česko-japonský projekt ENGI - MON2. V projektu jsou řešeny možnosti interkulturní didaktiky a kritická studia relevantní literatury. Kurs rovněž zahrnuje reflexi ateliérové práce v témže semestru (tandemové vyučování).
Kurs vede studenty ke kritickému čtení odborné literatury v českém i anglickém jazyce a k porozumění teoretickému textu z oblastí příslušných oboru výtvarná výchova a její teorii. V centru zájmu jsou interpretační možnosti čtení a výkladu relevantního obsahu, vytváření poznámkového aparátu a odborného slovníku, komparace primárních a sekundárních pramenů, principy intertextuality a intervizuality, propojitelnost verbálního a vizuálního textu v kontextu současného umění, vizuální kultury a kulturních studií. Seznámení s formou vizuální eseje a jejích nároků. Cílem je pochopení konceptu diskursivní výstavby poznání a jeho propojenost se vznikem výtvarného díla.
Úvod do základní terminologie, výběr a zadání čtení, založení portfolia poznámek a interpretací vybraných partií z vybrané literatury. Založení kolaborativní skupiny.
Dialogická část 1 - kritická reflexe vybraných částí čtenářského portfolia, identifikace témat a hlavních otázek textu, umění položit otázku a vést dialog vztažený k danému tématu.
Dialogická část 2 – propojování tematických částí teoretického textu s relevantními odkazy na výtvarná díla nebo jinými kulturními artefakty.
Kolokvium v kolaborativních skupinách – přednesení referátu a prezentace jeho zpracování ve vazbě na relevantní vizuální odkazy. Obhajoba specializovaného textu nebo jiné formy interpretovaného obsahu, např. vizuální esej.