Kurz připravuje studenty na mnohotvárnou a různorodou praxi výtvarné výchovy a aktivní poznávání jejích možností a cílů. Rozšiřuje běžnou představu o náplni a nárocích předmětu o aspekt inkluze, přináší studentům dílčí zkušenost se zodpovědností za průběh a výsledek výuky i poznání specifické dynamiky spolupráce pedagoga s žáky a klienty se zvláštními potřebami. Skupinová příprava i společná realizace vyučovacího celku poskytují studentům pozitivní zkušenost s komunikací v bezpečném prostředí vzdělávacího nebo volnočasového zařízení. Studium odborné literatury i návštěvy vybraného zařízení v době přípravy vyučovacího celku studenty seznámí s konkrétní situací žáků nebo klientů a připraví je na aktivní propojení teoretických znalostí s vlastní praktickou zkušeností. Společná reflexe a závěrečné porovnávání zkušeností z různých prostředí pomáhají studentům vidět výtvarnou výchovu v širokém kontextu možností. Cílem kurzu je rozvíjet tvůrčí a otevřený přístup studentů k situacím, které pedagogická praxe přináší, i k obsahu a formám výtvarné výchovy v různém prostředí a v kontextu rozličných požadavků a očekávání.
Studenti rozšiřují své pedagogické portfolio o záznamy, dokumenty a reflexe vlastní aktivní pedagogické činnosti a mají možnost posoudit realizovaný celek od počátků jeho přípravy až po závěrečné hodnocení. Nároky inkluzivního přístupu a nezbytný ohled na zvláštní potřeby žáků či klientů při přípravě a realizaci výukového celku pomáhají studentům v soustředění na obsahové složky výuky, vázané především na komunikaci v hodině. Studenti si uvědomují, reflektují a zpřesňují své představy o formách a obsazích výtvarné výchovy, poznávají význam otevřené komunikace pedagoga s žáky. Rozvíjejí také svoji schopnost vnímat konkrétní situaci ve vztahu k potřebám a možnostem žáků či klientů. Na základě analýzy konkrétních výstupů formulují studenti vlastní pojetí výuky výtvarné výchovy, které ve společných diskusích dále zpřesňují.
Úvodní setkání; charakteristika předmětu; možnosti výtvarné výchovy v oblasti inkluzivního vzdělávání; možnosti výuky výtvarné výchovy ve školách a zařízeních pro žáky a klienty se zvláštními potřebami; inkluzivní charakter výtvarné výchovy; skupinová příprava a realizace vyučovacích celků pro konkrétní zařízení; individuální konzultace; společná prezentace a reflexe realizovaných celků.